قلعه لمبسر

در ناحیه رودبار نیز بیش از هر چیز ویرانه­های مربوط به قلعه­های اسماعیلیه که برفراز ستیغ کوهساران خودنمایی می­کنند، نمایان است. دژ لمبسر یکی از عظیم­ترین و وسیع­ترین دژهای منطقه است که دو رود«تینه رود»و«لمه در»در دو سوی آن جریان دارند. قلعه لمبسر از سه جهت مشرق، جنوب و شمال به پرتگاههای مخوفی منتهی می­گردد. بخشی از سمت شرقی آن، یعنی سمت رودخانه نینه­رود، شیب کم­تری دارد. به همین جهت دیواری عظیم و قطور با سنگ­های بسیار بزرگ ساخته­اند که تا امروزه قسمتی از آن پابرجاست و در حدود 20 متر طول و 10 متر ارتفاع دارد.

برج­های دفاعی این منطقه تسلط خود را بر دره­های اطراف و جلگه جنوبی و قطعه­زمین شیب­دار قلعه به نمایش گذاشته­اند. برج­ها و خرابه­های دیوار اطراف قلعه و پرتگاههای خطرناک پای دیوارها، چشم بینندگان را خیره کرده و آنان را به تمجید وا می­دارند. باروی غربی و برج­های آن نسبت به باروی شرقی استحکام زیادی ندارند؛ زیرا وضع طبیعی آنها، یعنی پرتگاههای عمیق این سمت بهترین بارو و حصار دفاعی است. در این طرف برسر هرر تیزی و پیش­آمدگی کوه، برجی کوچک ساخته­اند، که فاصله انها را هم دیگر در حدود 100 متر است.

باروی جنوبی و شرقی قلعه هنوز باقی است. دیوار شرقی، دیواری بسیار مستحکم و دو پوسته است و بین دو پوسته آن شکافی پیدا شده که ممکن است پس از مدتی موجب فروریختن آن شود.

دروازه جنوبی که کف آن در حدود 150 متر پایین­تر از دروازه شامل دو در، در پشت سر یکدیگر است و اختلاف سطح این دو در حدود 6 متر است. در اول رو به مغرب باز می­شود و در دو طرف آن، برج­های بلندی بوده که آنچه امروزه از برج سمت چپ باقی مانده است، ارتفاعی بیش از 6 متر دارد. پس از این در راه قلعه پیچ می­خورد و به در دوم که اتاق نگهبانان در کنار آن است، منتهی می­شود. دیوار و طاق این دو درگاه از سنگ تراشیده مکعب شکل ساخته شده است. در زمین شیب­دار و محصور دژ،
خرابه­های بسیاری دیده می­شود.

بعضی از این ویرانه­ها از خشت و گل­اند و از ویرانی بناهای درون قلعه به تازگی خبر می­دهند.

ساختمان مهم دژ لمبسر درست در زیردست دروازه شمالی جای داشته است و در فضایی به طول 35 متر و عرض 25 متر بنا شده بوده است.در زاویه جنوب شرقی این فضا، برجی نیز بنا شده است. ساختمان­های قسمت جنوبی این فضا سالم­تر باقی مانده­اند. در این قسمت  12 اتاق باریک وجود دارد که رو به مشرق ساخته شده­اند که به راهروها باز می­شده­اند. هلال شکسته طاق درگاه­ها که از سنگ تراشیده و ساخته شده­اند، هنوز باقی است. هر اتاق 70/5 متر طول و 90/1 متر عرض و پنجره­هایی کوچک دارد.

دیوارهای اتاق­ها 20/1 متر قطر دارند و ازقطعات عظیم سنگ­های تراشیده ساخته شده­اند.کف اصلی قلعه با روزهایی که قلعه و بناهای آن برپا بوده­اند، فرقی نکرده است؛ زیرا مجرای فاضلاب قلعه هنوز باقی است و با کف قلعه هنوز باقی است و با کف قلعه در یک سطح است.

غیر از بناهایی که شرح داده شدند، اتاق­های دیگری که دایرا طاق­های ضربی هستند، در داخل باروی قلعه دیده می­شوند که نیمی از آن­ها در زیر سنگ و خاک قرار دارد.

قسمت جالب توجه دژ، آب روی آن است که تا امروز هم مسیر آن را می­توان تشخیص داد. این آب­رو که از طرف شمال وارد دژ می­شود، به آب انبارهای مکعب مستطیل شکلی به طول 80/5 متر و عرض 90/1متر و عمق 90/1 متر منتهی می­شود. این آب انبارها در دل سنگ کنده شده­اند. سه آب انبار دیگر مانند اینها در طرف شمال و مشرق و در خارج از دیوارهای دژ دیده می­شود. در آخرین قسمت محوطه شیب­دار دژ، در یک پارچه سنگ که از شرق به غرب کشیده شده است، چند آب انبار نزدیک یکدیگر در دل سنگ کنده شده­اند و آب انبار بزرگ حدود 12 متر طول دارد. این آب انبارها تنها مکان ذخیره آب دژ لمبسر نبوده­اند؛ زیرا در پایین دیوار شرقی دژ، جایی که آب انبارهای خارج قلعه ذدر سنگ کنده شده­اند، فضای سرپوشیده­ای در ارتفاع 190 متری وجود داردکه با پله­هایی ناهموار به لب رودخانه منتهی می­شود. پهنای این فضای سرپوشیده 95 سانتی­متر و قطر هلال طاق آن کمی بیش از 30 سانتی­متر است. این فضای سرپوشیده فعلاً از خاک و سنگ انباشته شده است.

قلعه لمبسر یکی از شگفت­انگیزترین قلعه­های ایران است و قدمت آن به دوران پیش از ایلام می­رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.