قلعه کهنه

در ارتفاع شرقی«دره باغ نورز»مشگین شهر قلعه­ای است که با شیبی تند به رودخانه «خیاوچای»منتهی می­شود. در کمرکش ارتفاع غربی دره باغ نوروز، سنگ نبشه پهلوی ساسانی قرار گرفته است. این قلعه محوطه­ای بسیار بزرگ است با چهار دیوار خشتی، گلی و اجر یکه بر پایه­های سنگی استوار شده است.

این قلعه، که با پلان مستطیل شکل به ابعاد متر بنا شده است، دارای سه برج و سه دیوار است که در سه قسمت آن تأسیساتی حجره مانند، طویله و آخورهای متعدد ساخته شده است. هر حجره برای مردی و اسبی بوده است. در دو قسمت انتهایی قلعه که به دره خیاوچای مشرف است، نشانه­هایی از دو برج کهنه با دیوارهای گلی گلداری که یادگار زینت­های گم شده است، وجود دارد.

از بالای دیوار، همه دره در تیررس نگهبانان بوده است. با همه پوسیدگی  دیوارها و برج و باروها، هنوز ته مانده­ای از امنیت یک پناهگاه را می­توان در آن احساس کرد. ارتفاع حصار در داخل بیش از چهارمتر، ولی از خارج بیش از هشت متر است.

در این قلعه چون از دیرباز در تملک ارتش و سربازخانه دولتی بوده، اجازه هیچگونه کند و کاو و حفاری داده نشده است. ولی احتمال می­رود قلعه کهنه در محل همان قلعه باستانی ساسانی بنا شده باشد که در کتیبه خطی داخل دره، از قول«نارسه هرمزد» به آن اشاره شده است.

1 نظر
  1. رضا حکمت می‌گوید

    قلعه دیو- قلعه انار- قز قالاسی(قلعه دختر) – قلعه بوینی یوغون – قلعه قهقهه – … در استان اردبیل هستند ولی نام برده نشده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.