کندوی نمک در میانه کویر

نام انگلیسی :  Masileh Salt Lake    

نام فارسی :  دریاچه نمک مسیله

 

 

موقعیت جغرافیایی

این چند ضلعی‌های با نظم و بی نظم که در فصل گرما ارتفاع اضلاع‌شان گاه به 30 سانتی‌متر می‌رسد از شگفتی‌های دریاچه نمک‌اند. بیشتر به کندوی سفیدی می‌مانند که به جای عسل، نمک تولید می‌کنند.

دریاچه نمک مثل سفره‌ای سفید از دور‌دست پیداست. در جاده پر پیچ و خم کویری آران و بیدگل به مرنجاب _ که علت پیچ و خمش فهمیده نمی‌شود _ در ابتدای سفیدی که به خاطر رنگ متفاوت بسیار به چشم می‌آید چندین خط قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود. با نزدیک‌تر شدن کاملا مشخص می‌شود این خطوط رد چرخ‌های ماشین‌اند. بیشتر افرادی که به تماشا آمده‌اند با ماشین دل به دریاچه می‌زنند تا کندوی نمک را از نزدیک ببینند ا.

پیاده روی بر دریاچه نمک آغاز می‌شود. دریاچه‌ای که بیش از آب نمک دارد و از ساحل سفید رنگ آبش دیده هم نمی‌شود. تا افق سفید است و زیبا‌تر از این سفیدی طرح زیبای کف دریاچه است، چند ضلعی‌های نامنتظم اما منظم. گفته می‌شود با آغاز بادهای گرم ارتفاع این اضلاع تا 20، 30 سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند و آن موقع است که با دیدن غروب و سایه روشن روی دریاچه بیشتر گردشگران به خصوص خارجی‌ها ترجیح می‌دهند شب را هم‌آنجا بگذرانند.

روی کندوها لایه محکمی از نمک است اما اگر بشود با نوک کفش یا یک جسم سخت آن را شکست نمک زیرین بسیار سفید‌تر و مرطوب است. اگر اطراف شلوغ باشد عده زیادی دیده می‌شوند که خیار به روی دریاچه می‌زنند و می‌خورند.

در پاییز و بهار روزها در این بخش از کویر گرمای طاقت فرسایی نیست، شب‌ها هم خنکی قابل تحملی دارد به طوری که می‌شود با کیسه خواب روی دریاچه نمک خوابید. باید تجربه جالبی باشد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.