مار کرمی شکل

نام علمی : Typhlops vermicularis 

نام انگلیسی: Worm Snake    

نام فارسی : مار کرمی شکل

 

 

پراکندگی

مشخصات : پوزه گرد و گردن نامشخص ، ناحیه دم کوتاه و ضخیم ، چشم کوچک و در زیر پولک شفاف واقع و قابل رؤیت ، پولک‌های ناحیه سر نسبتاً بزرگ و متعدد ، پولک رسترال بزرگ به طول تقریبی یک سوم پهنای سر ، دارای یک پولک بینی و یک پولک جلو چشمی هم عرض چشم و متصل به دومین و سومین پولک لب بالایی ، لب بالایی دارای چهار پولک ، طول و عرض دم یکسان و منتهی به یک زائده شاخی ، فک بالایی دارای دندان و دور بدن بیش از 14 پولک (16 تا 36 عدد) ، سطح پشتی بدن به رنگ قهوه ای یا خاکستری روشن و دارای پولک‌های همانند و صاف ، سطح شکمی به رنگ زرد لیمویی با پولک‌های کوچکتر .
حداکثر طول 35 سانتیمتر .
تغذیه از مورچه‌ها؛ زاد و ولد : تخمگذار (4-8 تخم دراز و کشیده ) .
 

زیستگاه : زیر خاک‌ها ، زیر سنگ‌ها ، تپه ماهورها ، منطق خشک و صخره ای .
 

انتشار جغرافیایی : جنوب شرقی اروپا – یونان – مصر – شوروی سابق – جنوب یوگسلاوی – آلبانی – جنوب بلغارستان – افغانستان – ترکیه – ایران – عراق – سوریه .
پراکندگی : استان آذربایجان شرقی – استان مرکزی – استان تهران – استان فارس – استان مازندران – استان کرمان – استان خوزستان – استان گیلان

۱۲ نظرات
  1. ابرام می‌گوید

    داخا اتاق ما توحال پیداشد دوتا خیلی شبیه کرم هست ازداخل گلدونها بیرون آمدن باید به کجا خبر بدم ؟

  2. الیاس می‌گوید

    سلام خواهش می کنم در مورد مطلبی که کوچکترین اطلاعی درباره آن ندارید نظر ندهید. مار کرمی شکل ماری کاملا غیرسمی است و هیچ خطری برای انسان ندارد.

    1. علی می‌گوید

      من ۱۰سال قبل ارومیه یکی گرفتم بعد یک روز همان مکان رها کردم جان سخت میباشد

    2. علی می‌گوید

      کوه های ارومیه گرفتم و دومش هم چشم دارد

  3. علی می‌گوید

    این بین مار و کرم خاکی هست در هردو طرف دارای سر هست خیلی خطرناکتر از مار هست بیشتر تو مزارع هندوانه زندگی میکنه که بهش میگن چایان سر این نوع مار مثه دریل میمونه به سرعت حرکت میکنه و به سرعت تو خاک فرو میره به همون سرعت که تو خاک فرو میره تو بدن انسان هم فرو میره حالا یکی شانس میاره زود از بدنش مباد بیرون ولی یکی بدشانس باشه همینجوری بدن رو حفاری میکنه میره داخل که باعث مرگش میشه .اینجوری بگم حیوان خطرناکی هست به راحتی هم کشته نمیشه هرجا دیدین زود اون محل رو ترک کنید.

  4. امیر می‌گوید

    این نوع مار ، ماری سمی است‌ که بیشتر‌ در کنار رود خانه دیده میشود و باید دو یا چند قسمت شود تا از بین برود‌ این نوع مار به راحتی تخم میگذارد وتکسیر‌ می شود

  5. حمید رضا می‌گوید

    دوستان ازاین مارتوی باغم چندتا دیدم ایاسمی هستش

  6. سید میثم می‌گوید

    با سلام
    از این نوع مار در استان زنجان شهر دندی روستای سیاهخانه من دیدم .این نوع مار خودم اونجا با دست خودم گرفتم و شاهد بودم که خانوادگی زندگی می کردند . چون تو یه منطقه کوچک به وفور یافت میشد و اهالی هم میگفتند فقط در اون قسمت از روستا زندگی میکنند وبه زبان محلی بهش ایلان چایان میگن .
    اگه خواستید محل رو براتون رو نقشه میفرستم

  7. حمیدرضا می‌گوید

    سلام تصاویر بسیار واضح و گویا بود ای کاش بیشتر درمورد اینکه سم دارد یا خطرناک است و یا فواید و زیانهای آن بیشتر توضیح میدادید چون در منطقه ما (شمال خوزستان ) از این نمونه زیاد است و ما نمیدانیم آنها را ازبین ببریم یا خیر با تشکر

    1. الناز می‌گوید

      ماهم داریم تو محل زندگیمون و میگن اونی ک مارگزیده خوب میشه ولی اونی ک چایان زده خوب نمیشه خیلی مرگباره

      1. علی می‌گوید

        درسته

      2. آرش می‌گوید

        اونی که شما بهش میگین چایان اینا نیستن اونا یک گونه مار شبیح اینا هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.