مشخصات پستانداران

پستانداران بر اساس شیوه رشد جنین به سه گروه تقسیم می شوند.

پستانداران تخم گذار : ( از قبیل اکیدنه وپلاتی پوس ) این پستانداران مانند اجدادشان خزندگان، تخم می گذارند ولی نوزاد خود را شیرمی دهند.

پستانداران کیسه دار : ( از قبیل کانگارو، کوالا، گلایدر، گرگ تاسمانی ) این پستانداران زنده زا هستند ولی به علت نبودن جفت دررحم، جنین پس ازشکل گیری، ازدستگاه تناسلی مادر بیرون می آید و درکیسه ایکه در زیر شکم یا بین پاها قرار دارد مستقر می شود و دوران جنینی خود را در آن می گذارند.

پستانداران جفت دار : ( تمام گونه های پستانداران ایران ) این پستانداران زنده زا هستند و جنین در رحم به وسیله جفت با بدن مادر ارتباط دارد.    

به طور کلی پستانداران دارای اکثر ویژگی های زیر هستند :

  • اسکلت استخوانی دارند.
  • بچه زا هستند.
  • نوزاد خود را با پستان شیر می دهند.
  • بدنشان از مو پوشیده شده است.
  • چهار دست و پا دارند که هر کدام 5 انگشت دارد.
  • خونگرم اند ( در هوای گرم و سرد درجه حرارت بدنشان ثابت است ).
  • آرواره پایین به جمجمه متصل است ( قادرند غذا را بجوند ).
  • مغز بزرگ و پیشرفته ای دارند و قدرت یادگیری در آنها زیاد است.

 

خصوصیات فوق در بسیاری از پستانداران مشاهده می شود. ولی در اندام برخی از پستانداران جهت تطابق با محیط تغییراتی ایجاد شده است. برای مثال در خفاش ها دست ها به منظور پرواز به صورت بال درآمده اند. در فک ها که آبزی هستند پاها به صورت باله شنا تغییر شکل یافته است. نهنگ ها و دلفین ها فاقد مو، لاله گوش و پا هستند و دم به صورت باله ای پهن و افقی درآمده است ( ولی مانند سایر پستانداران خونگرم هستند، بچه می زایند و نوزاد خود را در آب پستان شیر می دهند و برای نفس کشیدن به سطح آب می آیِند).

در سم داران به منظورسرعت بیشتر دردویدن تعداد انگشتان کاهش یافته، به طوری که درگورفقطیک انگشت که ناخن آن به صورت سم درآمده است وجود دارد. در بعضی از پستانداران نظیر برخی خفاش ها، خارپشت ها ویا جوندگانی نظیر اشگول برای جلوگیری از اتلاف انرژی، دمای بدن در فصل سرما به شدت کاهش می یابد و حیوان در حالتی شبیه بیهوشی به خواب زمستانی فرو می رود.

پستانداران در فرآیند تکامل پیشرفته ترین موجودات هستند و از تنوع، شکل، رنگ و الگوهای رفتاری از سایر رده های حیوانات متمایز و برترند. پستانداران خود را با محیط های مختلف کاملاً تطابق داده اند. از قطب شمال تا مناطق گرم استوانی وجود دارند و از بهترین تکنیک های شنا، دویدن و پرواز برخوردارند.

1 نظر
  1. رحمت الله می‌گوید

    با سلام وعرض ادب .
    very very tanks.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.