منطقه حفاظت شده گرزمی، سرخس

نام انگلیسی :  Gerezmi protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده گرزمی

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع گرزمی در موقعیت جغرافیایی N3612 E6045 در استان خراسان رضوی واقع است. این منطقه در 100 کیلومتری شرق شهرستان مشهد و 57 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سرخس در بخش مرزداران استان خراسان رضوی واقع است.

 

در منطقه گرزمی، سطح زیادی پوشش درختی پسته وجود دارد و از لحاظ شرایط اکولوژی از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، منطقه به دلیل چرای بی‌رویه از لحاظ بیابان‌زایی در معرض خطر قرار دارد. مناطق حاشیه کشف رود منجمله گرزمی به دلیل وجود تاغ‌ زارها و پوشش گیاهی در اطراف آنبستر مناسبی برای گونه‌های زیستی است. ‌از گونه های جانوری شاخص حاضر در منطقه می توان به : پلنگ – گرگ – گراز – قوچ اوریال – کل وبز و انواع پرندگان شکاری و … اشاره کرد .

 

گونه‌های گیاهی
درختان زبان گنجشک، ارس، پسته وحشی و همچنین آنغوره، شاه تره، کاکوتی، گل ختمی و گل گاوزبان در آن یافت می‌شود.

 

حیات وحش

این منطقه منطقه ای تپه ماهوری است. پوشش جانوری منطقه شامل گراز، پلنگ، کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و… است.

۲ نظرات
  1. جواد می‌گوید

    سلام من از روستای گنبدلی در شمال شرق این منطقه هستم من هم گاهی اوقات به این منطقه میرم از گونه های گیاهی این منطقه زیره سیاه کلپوره وبه مقدار کمی درخت انجیر در ارتفاعات هم دیده میشه و چشمه گرزم آب شیرین بوده که متاسفانه خشک شده و خط راه آهن مشهد سرخس از وسط کوههای این منطقه عبور میکند ودارای دو تونل میباشد و این منطقه زمینه را فراهم کرده برای ورزش کوهنوردی وپاراگلایدر ولی متاسفانه مسؤلین هیچ اهمیتی برای این منطقه نمیدهند

  2. ابراهیم می‌گوید

    من از روستای چکودر هستم که این روستا در نزدیکی این منطقه حفاظت شده قرار داردوهمیشه به این منطقه حفاظت شده میرم.به نظر من خیلی منطقه خوبیه واز شما میخوام از این منطقه دیدن فرماییدوازانجایی که این منطقه درحال نابودی است از شما خواهش میکنم به ان اسیبی نرسانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.