منطقه شکار ممنوع کوه بدیل، بهبهان

نام انگلیسی:  Kouh-Badil hunting prohibited region    

نام فارسی :  ممنطقه شکار ممنوع کوه بدیل

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل در موقعیت جغرافیایی N3045 E5017 در استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان واقع است. رشته کوه بدیل که از ارتفاعات مشرف به سد مارون و روستای پشگر شروع و تا ارتفاعات پیرآباد تشان و در نهایت به حیات آباد خلیفه و مجیدی ختم می شود به عنوان منطقه شکار ممنوع بدیل شناخته می شود.منطقه مذکور از نظر پوشش گیاهی و جانوری متنوع و با اهمیت بوده و دارای گونه های جانوری همچون کل، بز، کفتار، انواع گربه ها، تشی، روباه، خفاش، خرگوش و پلنگ بوده که هر کدام به سهم خود در زنجیره غذایی طبیعت بسیار موثر هستند و نقش کنترل کننده بیولوژیک دارند.منطقه مذکور همچنین از نظر پوشش گیاهی دارای درخت یا درختچه های خنجوک، بادام، انجیر کوهی، بنه، رملیک، کنار و گیاهان بوته و علفی که در موسم فصل بهار طراوت و زیبایی خاصی را به لحاظ ایجاد مناظر زیبا به این منطقه می بخشند هستند.

 

حیات وحش

این منطقه توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با گشتهای مستمر و متعدد مورد حفاظت قرار گرفته اما برای حفاظت بهتر از منطقه شکار ممنوع بدیل و ترقی آن به سطح بالاتر نیاز به همکاری و همراهی مردم روستاهای اطراف این منطقه وجود دارد. گونه های جانوری تحت حمایت منطقه سارگپه پابلند، سارگپه معمولی، کرکس، دلیجه، شاه بوف، مرغ حق جنوبی، جغد کوچک، کاراکال، گربه وحشی، گربه پالاس، روباه شنی، آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز  هستند.

 

موقعیت منطقه

در مشرق تا شمال روستای اسدآباد کوه هایی وجود دارد که ادامه ی رشته کوه های زاگرس می باشد و در بین مردم روستا و منطقه به کوه های « بدیل » معروف هستند . این کوه ها به دو قسمت بدیل کوچک و بدیل بزرگ تقسیم می شوند که در فاصله ی کمی از هم قرار دارند.
مساحت این کوه که در حدود 5 کیلومتر مربع می‌باشد، محل اقامت زمستانی دامداران روستاهای حومه بهبهان و ایلات طیبی می‌باشد. درختان جنگلی آن بادام، بن و کلخونگ می‌باشند و چند چشمه کوچک جهت استفاده احشام و حیوانات این ناحیه دارد.  این کوهها در شش کیلومتری شمال روستای قالند واقع شده اند.

۴ نظرات
  1. شهبازی می‌گوید

    باسلام. متاسفانه درحال حاضر بدیل در اطراف حیات اباد پرشده از گاوداری ها و مرغداری ها/اگر شکارصورت میگرفت خیلی بهتر ازاین بود که طبیعت بکراینجاتبدیل به یک منطقه ی صنعتی شود که خودباعث ویرانی حیات این جانوران شود.

  2. روح الله شفاهی می‌گوید

    کوههای بدیل نزدیک روستای اسدآباد است و کوههای قالند تنگ بالنگستان می باشد
    http://badeel.blogfa.com/

  3. مرجان می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید. سوالی دارم ببخشید ایا در اطراف رودخانه مارون هم جانوران نام برده(همچون کل، بز، کفتار، انواع گربه ها، تشی، روباه، خفاش، خرگوش و پلنگ بوده) وجود دارند؟
    لطفا پاسخ را به ایمیل من بفرستید. با تشکر.

    1. محمد علیزاده می‌گوید

      با سلام
      بله . حیواناتی چون کل و بز و انوع گربه ها و تشی و روباه و گرگ و شغال و خرگوش و انواع پرندگان و مارها وجود دارند و در سال ۹۵ نیز دو قلاده پلنگ در ارتفاعات مشرف به رودخانه مارون مشاهده گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.