منطقه شکار ممنوع گلگون، قاین

نام انگلیسی:  Golgoon hunting prohibited region     

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع گلگون

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع گلگون در موقعیت جغرافیایی N334924 E585654 در استان خراسان جنوبی واقع است. منطقه گلگون با مساحت603/45 هکتار در غرب شهرستان قاین واقع شده است که  قسمت اعظم آن واقع در بخش مرکزی است. هدف از معرفی این منطقه، حفظ و احیای پوشش گیاهی و جانوری ، معرفی جاذبه های طبیعی و گردش گری , ارتقاع سطح مدیریت منطقه به دلیل داشتن ذخیره گاه های بالقوه حیات وحش که گونه غالب این منطقه قوچ ، میش و کبک می باشد. کوه گلگون با ارتفاع حدود 2150 تری و سرچشمه رود ترشاب بوده ودر جنوب رسوتای میاندشت است.این کوه جزو مهمترین ارتفاعات بخش نیمبلوک  شهرستان قائنات است. 44 درصد وسعت  شهرستان  قائنات  را کوهها در برگرفته و دهها کوه بالای 2000 متری دارد. بدنی جهت از گذشته دور قاینات بخشی از قهستان بزرگ بوده که نام قهستان برگرفته از کهستان یاکوهستان می باشد.تغییر نام کوهستان به قهستان و کاین به قاین توسط اعراب صورت گرفت وجود چنینارتفاعاتی باعث شرایط مساعد اقلیمی گردیده و قاینات را برخوردار از آب و هوای نمیه بیابانی نموده است.

 

حیات وحش

پلنگ، کل و بز ، قوچ و میش ، آهو ، گربه پالاس، کبک ، تیهو، افعی شاخدار ایرانی ،لاک پشت مهمیزدار شرقی و لاک پشت افغانی از گونه های جانوری شاخص این منطقه محسوب میشوند.

 

پوشش گیاهی

پوش گیاهی منطقه کوهستانی آن از نوع استپی درمنه و گون و در نقاط مرتفع تر از نوع بادام وحشی و بنه است. در منطقه کوهپایه ای  سیه دانه، گل خیارک، سینه کفتر، سوسن، بروموس و فیچ و تاغ عمده ترین پوشش گیاهی این قسمت را تشکیل می دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.