وزغ کویری

نام فارسی : وزغ کویری

نام علمی:  Bufo Kavirensis

نام انگلیسی:  Kavir Toad

 

 

پراکندگی

محل پیدایش تیپ : هولوتیپ یک نر بالغ است که از چشمه سفید آب جمع اوری شده است . این چشمه در حدود 10 کیلومتری جوب غربی کوه قاله سردو در حود 30 کیلومتری جنوب سیاه کوه در قسمت جنوبی ناحیه حفاظت شده کویر در حدود 200 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد .

 

توصیف مختصر : گونه ای از بوفو با اندازه متوسط دارای پوزه ای کشیده حاشیه فوقانی ان در نیمرخ به طرف جلو برامده پرده صماخ بیش از نصف اندازه چشم قطر افقی ان 47/0تا 57/0  و قطرعمودی ان 50/0تا 64/0 قطر افقی چشم . غدد پاروتوئید به طور قابل ملاحظه ای برآمده طولش تقریبا" دو برابر عرض آن پوست پشت بدن در نرها دارای زگیل های زیاد و بزرگ و در ماده ها کمتر طرفین جانبی بدن در هر دو جنس صاف یا تقریبا"صاف برامدگی مچ پا صاف تنها یک برامدگی (توبرکول ) در پایه چهارمین انگشت (پای عقب ) نرها به طور یکنواخت قهوه ای مایل به خاکستری ماده ها دارای لکه های پشتی تیره تر هر کدام از کله ها تقریبا" به اندازه چشم و از یکدیگر مجزا نوک انگشتان اندامهای حرکتی (دستها و پاها ) به رنگ روشن .

اندازه به میلی متر : ماده ها75 نرها 69

 

تغییرات : پاراتیپ های نر از نظر تمام صفات اساسی مثل هولوتیپ هستند. پوزه ماده دارای کشیدگی کمتر ولی اندازه پوزه تا مخزج آنها بزرگتر (ماده ها 72 تا 75 میلی متر و نرها 62 تا69 میلی متر ) دو شکلی جنسی کاملا" مشخصی از نظر طرح پشتی دیده می شود . ماده های نگهداری شده (در داخل محلول) کاملا" با لکه های قهوه ای تیره و مجزا که اندازه هر کدام به اندازه چشم است مشخص می شوند . در حالی که تمام نرها قهوه ای متمایل به خاکستری ساده وروشن می باشند . بعلاوه ماده ها مثل هولوتیپ نر لکه های مشخص تر به نظر می رسند و لکه ها و خالهای پشتی شبز تیره یا قهوه ای می باشند . نرهای مطالعه شده خیلی شبیه به هولوتیپ هستند . بجز یکی که دارای لکه هایی در قسمت فوقانی و دیگری که دارای لکه هایی بر روی اندامهای جلویی پلکهای فوقانی و روی لب بین دو چشم و سوراخ بینی بودند . این نمونه ها از نظر دو شکلی جنسی مثل بعضی از جمعیت های آسیای غربی bufo virdis هستند . تمام برامدگیهای مفصلی بجز در چهارمین انگشت دست در دو ماده دوتا بوده ولی در نرها یکی هستند . در ماده ها اولین انگشت دست بوضوح بزرگتر از دومی در نرها اولین انگشت دست کمی کوچکتر تا تقریبا" مساوی با دومین انگشت است .

در مورد تمام گونه ها نسبت طول غده پاروتوئید به اندازه پلک فوقانی از 49/1 تا 63/1 متغییر است . نسبت عرض پلک فوقانی به پهنای بین چشمی 10/1 تا  61/1 و نسبت طول غده پاروتوئید به طول پرده مخرج 20/0 تا 25/0 است .

 

زیستگاه : محل پیدایش تیپ در ناحیه حفاظت شده کویر در حاشیه شمال غربی ناحیه صحرایی از فلات مرکزی بزرگ ایران است که بین دریاچه نمک و صحرای کویر قرار دارد . این ناحیه حفاظت شده از رشته کوههای صخره ای منقطع تشکیل شده که دارای دشتهای رسوبی می باشد .

در طول ماههای گرم تابستان درجه حرارت ممکن است به 50 درجه سانتیگراد و در زمستان حداقل درجه حرارت به 15- درجه سانتیگراد برد . شرایط متغییر اکولوژیکی موجب ایجاد زیستگاههای محلی کاملا" مجزا از یکدیگر می گردند که به ساختمان زمین بستگی دارند : زیستگاه می تواند زمین مسطح نمکی تپه های سنگی یا رگی توده های شنی شیبهای صخره ای کوهستان  و چشمه های لب شور باشد .

محل جمع آوری یک چشمه لب شور  است که گیاهانی در اطراف ان موجود هستند که منطقه را تا چشمه سفید آب پوشانده اند . این محل حدود 10 کیلومتری جنوب غربی کوه قاله سردو در قسمت جنوبی ناحیه حفاظت شده کویر قرار دارد .

 

رفتار : بین ساعت 16و 20 روز 29 ماه ماه 1976 (8 خرداد 1355) صداهای وزغ نر در یک ناحیه مرطوب که بوسیله گیاه نزدیک به چشمه لب شور پوشیده شده بود ثبت گردیده است .چندین بار دو نر در حالت جفتگیری دیده شدند . که قبل از جدا شدن تولید صدا می کردند . در صبح ساعت 7 تا 9 روز30 ماه مه (11 خرداد ) اولین ماده دیده شدند . هیچگونه دوزیست یاخزنده دیگری در اطراف چشمه مشاهده نشده است .

 

انتشار جغرافیائی : ایران

پراکندگی شناخته شده در ایران : تابحال فقط از محل پیدایش تیپ جمع اوری شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.