پل آبنیک، رودبار قصران

پل آبنیک مربوط به دوره پهلوی اول است و در فشم، تقاطع فشم، آبنیک، گرمابدر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در فاصله 12 کیلومتری شمال شرق فشم و در محل تقاطع سه راهی فشم –آبنیک-گرمابدر و در فاصله 1 کیلومتری شرق آبنیک و در موقعیت جغرافیایی 35 درجه و 59 دقیقه و 8.06 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 37 دقیقه و 08.1 ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع 2395متر از سطح دریا و بر روی رودخانه آبنیک پل یک دهانه ای وجود دارد که سال احداث آن 1320 هجری شمسی است.
مصالح احداث پل سنگ مالون تراشیده و سیمان بوده و دارای قوس نیمدایره باز است و به سبک پلهای راه آهن سراسری و دیگر پلهای اول ساخته شده است در دو طرف بالای دهانه پل و در منتهی الیه قوس آن دو قطعه سنگ نسبتا بزرگ نسب شده است. در قسمت بالی سنگ سال 1320 و در پائین آن 1941 حک شده و جزآن نوشته دیگری ندارد.
پل تاریخی آبنیک علی رغم گذشت بیش از شصت سال از عمر آن از استحکام و ایستایی بسیار خوبی برخوردار بوده و کوچکترین خللی به آن وارد نشده است.
وجود چنین پلی در نقطه ای نسبتا دور و در مسیری که راه اصلی نبوده حائز اهمیت فراوان میباشد . در حال حاظر عبور جوی آب از پشت پایه جنوبی پل موجب ریزش دائم آب ازبدنه های آن شده و آنرا در وضعیت آسیب پذیری قرار داده است. شایسته است برای حفظ این سند ارزشمند مهندسی در منطقه نسبت به تغییر مسیر آب و رفع خطر از آن اقدام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.