پناهگاه صخره ای پیسیرجان، استهبان

این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پناهگاهای صخره ای پیسیرجان در فاصله 700 متری شمال شرق شهر ایج بر دامنه کوه قلاتون قرار دارد. شهر ایج از توابع شهرستان استهبان است ارتفاع این محوطه از سطح آبهای آزاد 1499 متر است پناهگاهای صخر ه ای پیسیرجان شامل سه پناهگاه صخره ای کوچک و بزرگ می باشد و ارتفاع آنها از سطح دشت حدود 12 متر است.کف 2 پناهگاه کاملاً صخره ای و یک پناهگاه دارای بستر خاکی می باشد. در جلوی پناهگا هها حجم زیادی تخته سنگهای بزرگ و کوچک فرو ریخته است.

از بقایای باستان شناسی منقول، مصنوعات سنگی است که از دامنه جلو پناهگاه برداشت شد. روش گردآوری مصنوعات سنگی به صورت اتفاقی و تصادفی بوده است. مصنوعات سنگی گردآوری شده شامل سنگهای مادر فشنگی ، سنگ مادر یک سویه ، سنگ مادر دو سویه ، تراشه ا و تیغه ها می باشد.

ابزارهای سنگی پرداخت شده شامل تیغه های رتوش دار و خراشنده هایی که برروی تراشه ها و تیغه ها سوار شده است می باشد. در میان ابزارها بخش مهمی به گروه ابزارهای هندسی تعلق دارند.این محوطه متعلق به اواخر دوران پارینه سنگی و اوایل دوران نو سنگی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.