کلیسای سهرقه (سهرل)، سلماس

کلیسای سهرقه (سهرل) مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ ه. ق. است و در شهرستان شبستر، بخش صوفیان، روستای سهرل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کلیسا در روستای سهرل یا سهرقه – بعد از فرودگاه تبریز در 13 کیلومتری جاده آسفالته تبریز مرند و در 35 کیلومتری تبریز  واقع شده است.

بنا توسط معماران روس و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده است و قدمت آن را به سال 1840 میلادی رقم زده اند . این کلیسا در اثر زلزله 1936 به شدت آسیب دیده و بعد از آن واقعه درها و پنجره های بنا به تاراج رفته است ولی آنچه  از آن دوران به یادگار مانده خود در شمار یکی از نفایس معماری آذربایجانی به شمار می آید.بنابه شکل مستطیل به ابعاد 30/6 * 45/18 متر است که با آجر ساخته شده و از سه قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب تشکیل یافته است .ضلع غربی بنا را ،ایوان آجری آن تشکیل میدهد که بوسیله دو راه پله به برج ناقوس کلیسا که آن هم بصورت برجی بلند با پلان ستاره ای شکل و گنبد رک خیاری جلب توجه میکند، ارتباط مییابد .تالار مرکزی کلیسا ، دارای پلان مستطیل شکل با پوشش گنبدی است . طاق مرکزی آن نیز بوسیله کاربندیهای آجری به پلانی 10 ضلعی تبدیل میشود که پایه گریو گنبد تالار بر روی آن قرار میگیرد.پوشش خارجی بنا به صورت گریو استوانه ای و گنبدی مخروطی خودنمایی میکند .طرح آجرکاری گنبد نیز از مهمترین کارهای دوران قاجاریه محسوب میشود.
محراب کلیسا در منتهی الیه ضلع شرقی بنا ، با گنبد رک بر روی گریوی هشت ضلعی قرار گرفته است. بر روی دیوار خارجی کلیسا طاقنماهایی با طاق هلالی شکل تعبیه کرده اند که از یکنواختی و سادگی بنا می کاهد.

1 نظر
  1. عباس صولت سهرل می‌گوید

    کلیسا در ضلع غربی این روستا در بالای کوه بنا شده هست.
    معمار واقعی این بنا شخصی به نام سامسام بود که بعد از به اتمام رسیدن بنا از بلندترین گنبد افتاده و فوت کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.