کهو دره، نکا

کهو دره، نکا، استان مازندران، تصاویر از کمیل قاسمپور و قادر ابراهیمی
نام فارسی: کهو دره

نام انگلیسی: Kahoo valley

کهو دره در موقعیت جغرافیایی N362121 E533358 در استان مازندران واقع است. کهو دره از ارتفاعات شمالی کوه گچ چال واقع در منطقه حفاظت شده هزارجریب شهرستان نکا شروع و در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری ، روستای بابا کلا پایان می یابد. تعدادی از اهالی منطقه برای استفاده از چشمه های واقع در عمق دره برای تامین آب شرب روستا ، قسمت های انتهایی دره را شناسایی کرده بودند ولی دیگر قسمتهای دره به علت صعب العبور بودن و وجود آبشارهای بلند تاکنون مورد شناسایی کامل قرار نگرفته بود. در سال ۹۳ گروه چکاد موفق به شناسایی و گشایش کامل آن شدند.

یک کیلومتر مانده به انتهای دره آب به اعماق فرو میرود و رود کاملا خشک می شود که با ادامه دره خشک به رود تجن می رسید » در حاشیه رود تجن با جهت آب هم مسیر شوید که با پیمایش مسیری به طول ۱/۵ کیلومتر به روستای زیبایی بابا کلا (باف کلا) خواهید رسید.

این مسیر شامل ۳۰ آبشار با ارتفاع های ۳ متر تا ۳۰ متر است همچنین مسیر شامل بیش از ۵۰ حوضچه آب با عمق ۱ الی ۴ متر است. بهترین زمان عبور از دره فصل تابستان است تا از خطر سیلاب ها در امان باشید. ر فصل پر آبی پیمایش دره بسیار خطرناک است و اوایل فصل بهار برای پیمایش توصیه نمیشود. جریان آب و بقایای سیلاب تقریبا در تمام طول دره مشاهده می شود ، قبل از پیمایش حتما باید هوای منطقه را به طور دقیق چک کنید. در طول دره ، جز مسیر بین آبشار ۱۹ تا ۲۴ می توانید از هر دو سمت دره خارج شوید که مسیر آن شیب تند جنگلی و صخره ای می باشد که در بعضی از قسمت ها نیاز به حمایت دارد. شایان ذکر است عبور از این دره نیازمند مهارتهای فنی فرود از آبشار و تجهیزات مورد نیاز است.

دسترسی

برای رسیدن به بالای دره راههای جنگلی زیادی وجود دارد همانند مسیر جنگلی روستای چورت ساری و روستاهای اطراف آن ولی بهترین مسیر دسترسی از نظر هموار بودن جاده ، مسیر امامزاده یحیی واقع در شهرستان نکا ، منطقه هزارجریب می باشد که نیمی از مسیر آسفالت و نیم دیگر آن زیرسازی شده است.

شهرستان نکا، کمربندی، جادی فرعی منطقه هزارجریب، روستای پائین زرندین، دوراهی بعد روستا، سمت چپ به روستای بالا زرندین و سپس روستای چلمردی، دوراهی سمت راست به روستای استخر پشت، بعد از پل رودخانه، دوراهی سمت راست به روستای سیکا، بعد از روستا با گذر از جنگل بانی،  دوراهی اول سمت راست و دوراهی دوم سمت چپ، امامزاده یحیی، قبل از اینکه وارد فرعی امامزاده شوید، جاده وارد دره میشود که در دو نقطه رود و جاده همدیگر را قطع میکنند. از هرکدام که وارد مسیر رود شوید به مسیر اصلی دره می رسید. لازم بذکر است کل مسیر از نکا تا امامزاده تابلو راهنما نصب شده است و همچنین در صورت بروز مشکل می توانید از جنگل بانی های در طول مسیر راهنمایی بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.