کویر ابرکوه (ابرقو)

نام انگلیسی :  abarkooh playa    

نام فارسی :  کویر ابرکوه (ابرقو) 

 

موقعیت جغرافیایی

کویر ابرکوه یا ابرقو در موقعیت جغرافیایی N3111 تا N3049 و E5326 تا E5346 در استان یزد واقع است. کویر ابرقو در 20 کیلومتری شرق شهرستان ابرقو واقع شده است. این کویر از غرب به کوه گینه علی، روستاهای اسفندآباد و مهرآباد , از جنوب غربی به کوه های پوزه سیاه و حوض سفید، از جنوب به کفه بدر شیراز، از شرق به کوه چاه زرد و از شمال به جاده ابرکوه – تفت محدود می شود . کویر شکلی بیضی مانند دارد و گستره آن شمالی جنوبی است. طول قطر بزرگ آن در حدود 50 کیلومتر و قطر کوچک آن 35 کیلومتر است. ارتفاع متوسط کویر از سطح آبهای آزاد 1460 متر است. قسمت اعظم این کویر را نمکزار با فرو افتادگی های پراکنده فرا گرفته است . خاکهای رسی باد کرده قسمت اعظم بخش جنوبی شرقی را فرا گرفته است و به صورت نوار کل نمکزار را در قسمتهای دیگر در بر گرفته است . در حاشیه شمال غربی در حد فاصل خاکهای رسی و نمکزار باتلاق قرار دارد . باتلاقها به صورت نوار پهنی حاشیه شمال غربی کویر را می پوشاند. وسعت این کویر 200،000 هکتار است که 1900 هکتار از این مساحت توسط ماسه زارها اشغال شده و مابقی نمکزار و کویرهای رسی است.

 


منابع آبی

کویر ابرکوه آب اصلی خود را دو رودخانه موجود در حاشیه شمال غربی از جمله رودخانه کاسه رود و رودخانه های دیگری که از حاشیه جنوب شرقی وارد کویر می شوند دریافت می کند. آنچه کویر ابرکوه را از بسیاری از مناطق کویری کشور متمایز می کند، کاسه رود است که در قسمتی از این منطقه آرام گرفته است. یکی از جاذبه های بسیار زیبای طبیعی ابرکوه که قابلیت و پتانسیل های مختلفی دارد، رودخانه کاسه رود است که به زیبایی نام نگین کویر را بر آن نهاده اند. در بدو ورود به ابرکوه از سمت یزد و در حالی که  20 کیلومتر تا شهرستان تاریخی ابرکوه فاصله دارید، می توانید از رودخانه کاسه رود که در عمق 9 کیلومتری کویر جاری است بازدید کنید.  از کاسه رود در منابع تاریخی نیز می توان نشان گرفت که تصویری زیبا از طبیعت بکر منطقه را در دیدگان مردم به جای می گذارد. زیبایی و شکوه این رودخانه در دل کویر که برگرفته از سیلاب ها و روان آب های جاری از سیل در کویر است منظره باشکوهی را پدید آورده است. اگر چه طرح کنترل سیل کاسه رود با هدف پیشگیری از خطرات و تخریب جاده مواصلاتی یزد – ابرکوه و کنترل سیلاب هایی که میزان آنها به چهار میلیون متر مکعب آب می رسد از چند سال پیش آغاز شد ولی اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده که با وجود اینکه هیچ امکاناتی برای بهره بردن ایرانگردان و جهانگردان و مردم شهرستان ندارد در اغلب ساعات روز به ویژه ایام تعطیل، انبوه مردم را در این محل مشاهده می کنید.

 


دسترسی
مسیر اول مسیر جاده ابرکوه به تفت و جاده خاکی مزرعه آخوند است. مسیر دوم جاده ارتباطی شهرستان ابرکوه به روستای مهرآباد و روستای اسفندآباد است. کویر ابرکوه در فاصله کمی در شرق این دو روستا واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.