کویر رباط خان (ریگ شتران)

نام انگلیسی :  Robat-e Khan Desert    

نام فارسی :  کویر رباط خان (ریگ شتران) 

 

موقعیت جغرافیایی

کویر رباط خان (ریگ شتران) در موقعیت جغرافیایی N3338 تا N3306 شمالی و E5519 شرقی تا E5559 شرقی در استان یزد قرار دارد. این ریگزار از شمال به دریاچه نمک خور در کویر مرکزی ایران از جنوب به محور جدید ارتباطی یزد-طبس از غرب به محور ارتباطی خور-یزد و از شرق به رباط کال مرد، چشمه عمو حسن و رباط خان محدود می شود. پهنه این کویر پوشیده از ریگزار است. شکل ریگزار شبیه به 2 شاخ گاو است که در قسمت جنوبی به هم می پیوندند و در جهت شمال غربی و شمال شرقی از یکدیگر جدا می شوند. در میان این دو قسمت جنوبی دریاچه نمک خور گسترش یافته است. طول شما به جنوب ریگزار در بیشترین حالت در حدود 80 کیلومتر و عرض شرقی غربی آن در حدود 70 کیلومتر است. ارتفاع تپه ها عموما کوتاه است و در بلندترین حالت به 50 متر میرسد.

 

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه عمدتا گیاهان ماسه پسند همچون تاغ، اسکنبیل، نسی و … است که به دلیل شوری زیاد بستر خاک و کم آبی از سایر ریگزارهای ایران تنکتر است.

 

حیات وحش

پوشش جانوری شامل انواع مار، عقرب، گربه شنی، روباه شنی، شغال، گرگ، شاهین، هوبره، چکاوک کاکلی، مگس گیر، انواع آگاما و گکوی مناطق بیابانی و … است. 

 

دسترسی

دسترسی به این منطقه  از محور ارتباطی یزد به طبس، سه راهی رباط خان قابل انجام است. همچنین از شهرستان خور در استان اصفهان میتوان به این منطقه به صورت آفرود دسترسی پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.