کویر (صاف) باقر دزدو، روستای مصر

نام انگلیسی : Bagher Dozdoo playa    

نام فارسی :  کویر (صاف) باقر دزدو 

 

 

صاف باقر دزدو در موقعیت جغرافیایی N340534 E545001 در استان اصفهان و حاشیه روستای مصر واقع است. صاف باقر دزدو در 8 کیلومتری شرق روستای مصر در استان اصفهان واقع است. این کویر به عرض 10 کیلومتر و طول 30 کیلومتر توسط تپه های شن های روان در سمت غرب و چند تخت در سمت شرق احاطه شده است. در قسمت جنوبی  زمینهای آهکی قرار دارند که در صورت حرکت به سمت جنوب، تپه های ماسه ای جای آنها را می گیرند. از این رو منطقه شبیه به دریاچه خشک شده کوچکی است که بوسیله این تپه ها احاطه شده است. پوشش گیاهی عمدتا جوامع گیاهی تاق هستند که به صورت خود روی و منفرد در منطقه گسترده شده اند.

 

مناظر کویر از بلندای تخت های شرق این کویر بسیار بدیع و زیبا است و مکان بسیار مناسبی برای عکاسی از طبیعت کویر محسوب میگردد. این منطقه مکان بسیار مناسبی برای کمپینگ در منطقه روستای مصر است. علت نامگذاری این منطقه سیل ویرانگر سال 1355 روستای مصر بوده است که کلیه وسایل روستاییان را به این منطقه هدایت کرده بود و از این رو به آن صافی باقر دزدو لقب داده اند.

برای دسترسی به صافی باقر دزدو ابتدا باید به نیزار مصر بروید و سپس پس از طی مسافتی در حدود 4 کیلومتر به سمت شرق به  این کویر برسید. ادامه مسیر از حاشیه کویر به سمت شرق به روستای محمد آباد کوره گز و روستای عروسان منتهی میگردد. شایان ذکر است حرکت در این مسیر نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل و مهارت در رانندگی خارج از جاده بویژه مناطق کویری دارد. در صورتی که به منطقه آشنا نیستید بدون راهنمای محلی و امکانات مناسب کمپینگ به این کویر سفر نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.