کویر کوه سرخ، سمنان

کویر کوه سرخ، سمنان، استان سمنان، تصاویر از محسن ادیب و علی اکبر مرادان
    نام فارسی:  کویر کوه سرخ
نام انگلیسی:  Kouh Surkh desert

کویر کوه سرخ و تندیس طبیعی پرنده همای سعادت در موقعیت جغرافیایی N3515 E5325 در استان سمنان واقع است. این منطقه شامل پدیده های زمین شناسی مختلف از جمله فرسایش تونلی، بدلند و اشکال شبه کارست است که در نوع خود در کشور کم نظیر است.

منطقه به زون ایران مرکزی تعلق دارد. گستره این نواحی توسط سازند قرمز بالایی و گنبد نمکی پوشیده شده است. بیشترین محتوی سازند قرمز بالایی را مارن، رس و سیلتستون سبز رنگ تشکیل می­دهد. اشکال حاصل از فرسایش تونلی طرحی از اراضی فرسایش یافته به نام بدلند بوجود ­آورده. در اثر فرسایش بادی صخره ای بشکل عقاب تشکیل شده است.

برای دسترسی به این منطقه از سمنان به سمت غرب وطی مسیری حدود ۱۵ کیلومتر و رسیدن به پمپ بنزین بین راهی و چرخش به جاده غربی-شرقی به ابتدای جاده روستای صوفی آباد خواهیم رسید. با ادامه راه آسفالته به سمت غرب و طی مسافت ۵ کیلومتر در سمت چپ ابتدای جاده خاکی کوه سرخ مشاهده می­شود. طول این جاده خاکی ۲۸ کیلومتر به سمت جنوب غربی است. از کیلومتر ١۴ جاده خاکی در برخی قسمتها جاده بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل بریده شده است در این منطقه پوشش گیاهی بسیار بسیار فقیر است و به ندرت می توان گیاهان کویری را مشاهده کرد.

در کیلومتر ٢١ از جاده خاکی به رودخانه زیبا و توصیف ناپذیر شوراب می رسید که در سمت راست قرار دارد. رودخانه شوراب از شمال به سمت جنوب در جریان است.

آب در این نقطه کاملاً اشباع شده از نمک و گچ است. آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. در کناره های رودخانه نیز لایه ضخیمی از لایه های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. این لایه بسیار نرم است. در کیومتر ٢٢ از ابتدای جاده خاکی، رودخانه شوراب مسیر تردد خودروها را بریده است. با خودروهای سواری امکان عبور از آن وجود ندارد و می بایست از این نقطه پیاده روی در کویر را آغاز کرد. کوه سرخ در ۵ کیلومتری جنوب شوراب قرار دارد و از این منطقه به وضوح قابل مشاهده است.

همای سعادت
صخره ای که بر اثر وزش باد به شکل یک عقاب بسیار زیبا در آمده است و اگر شما این صخره را از کمی بالاتر ببینید عقابی را می بینید که بالهای خود را به صورت نیمه باز درآورده و شاید کسی باور نکند که این منظره به صورت طبیعی شکل گرفته است وساخته دست انسان نیست.
همای سعادت ، نامی است که مهندس” عنایت ا… رنجبر” استاد دانشگاه – طبیعت گرد و جهانگرد سمنانی و کاشف این صخره بر روی آن گذاشته است.

محسن ادیب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.