گذر از کویر نمک پس از صد سال

گروه 5 نفره شبکه زیست محیطی خراسان جنوبی با 3 شتر و 2 شتربان مسیر خور، طبس را پس از یکصد سال از پیمایش «سون هدین» سوئدی دوباره شناسایی کردند.

این مسیر که در زمانهای قدیم محل عبور کاروانهای متعدد بود، امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

حرکت این گروه از روستای عباس‌آباد در 12 کیلومتری شمال خور و بیابانک آغاز و پس از طی 180 کیلومتردر حلوان، 80 کیلومتری طبس گلشن به پایان رسید.

احمد رونقی دبیر شبکه زیست محیطی خراسان جنوبی که سرپرستی این گروه را بر عهده داشت، می‌گوید: «این مسیر در قلب کویر مرکزی ایران واقع است و ما برای پیمایش آن حدود یکسال کار تحقیقاتی و برنامه‌های شناسایی متعدد را اجرا کردیم. زیرا برای طی این مسیر تنها در عرض 2 الی سه هفته از سال می‌توان از این قسمت کویر عبورکرد.»

وی دلیل این کار را ناشناخته بودن مسیر و متغییر بودن شرایط جوی عنوان می‌کند و می‌افزاید: «کوچکترین بارش باران در مدت پیمایش، کل مسیر را تبدیل به باتلاق کرده و ممکن بود دیگر بازگشتی در کار نباشد.این گروه حدود 150 کیلومتر از مسیر را طی 5 شبانه روز سپری کردند.»

رونقی در مورد عوارض موجود در این مسیر می‌گوید: «در طی این مسیر از عوارض کویری مثل کاسه کویرها یا نمکهای سیاه، پولیگونهای نمکی، گل نمکها، خاکهای چرب و زرد عبور کردیم.»

بنابر نوشته « سون هدین» کویر نورد سوئدی که تمام کویرهای ایران را در حدود یک قرن پیش در نوردیده بود، مسیر عباس آباد – حلوان – به دلیل داشتن بیشترین مساحت نمکهای سیاه (کاسه کویرها) از مشکلترین مسیرهای کاروان‌رو بوده است.

بنابر شواهد موجود از سالهای بسیار دور هیج کاروان یا افرادی از این مسیر عبور نکرده‌اند و به خاطر نمکهای سیاه امکان عبور هیچ نوع وسیله نقلیه یا حیوانات چهار پا وجود ندارد. ضمن اینکه این گروه در قسمتهایی از مسیر با باتلاقهای خطرناک و مخفی مواجه شد که به‌ دلیل خشک شدن سطح آن غیر قابل تشخیص بود و پا گذاشتن در داخل آن برابر با خطر مرگ است.

حمید عیلکی‌نژاد سرپرست این تیم در مورد هدف از این سفر می‌گوید: «سفر با هدف معرفی جذابیتهای کویر و ورزش جالب کویرنوردی و نیز شناسایی استعدادهای ناشناخته اکوتوریستی کویر و مسیرهای بکر کویری همچنین کار تحقیقاتی برروی گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در مسیر، نقشه‌برداری و تهیه فیلم مستند از قسمتهای ناشناخته کویر مرکزی انجام پذیرفت و با موفقیت کامل به پایان رسید.»

رونقی نیز در خاتمه با تاکید بر این که استعدادهای اکوتوریستی کویر در ایران بسیار ناشناخته مانده، می‌گوید:« این تیم آمادگی خود را برای پیمایشهای ماجراجویانه و تور های کویرگردی و پیمایش با شتر در کلیه مناطق کویر مرکزی و در کویر لوت با هدف شناسایی و آماده‌سازی مسیر برای ایجاد گردشگری اعلام می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.