گراز

 

نام علمی : Sus scrofa

نام انگلیسی:  Wild boar

نام فارسی: گراز

پراکندگی

(بلوچی: خوک، هیخ)(ترکی: دُون غوز)(خوزستان:خَنظیر)(کردی: خوک، خی‌وراز)(مازندرانی: وراز، خی)

مشخصات: جثه‌ی بزرگ وگردنی کوتاه و کلفت دارد. چشم‌ها ریز، پوزه‌ دراز و استوانه‌ای شکل است که در نوک نعلبکی مانند سوراخ‌های بینی قرار دارند. دندان‌های نیش در نرها رشد بسیار زیادی کرده‌اند. (رکورد بلندترین دندان ۲۹ سانتی‌متر و مربوط به پارک ملی گلستان است) دندان‌های نیش بالا به طرف بیرون و بالا متمایل است و گاهی اوقات به صورت نیم دایره در می‌آیند. این دندان‌ها در ماده‌ها بسیار کوتاه‌ترند. موها بلند و زبر به رنگ قهوه‌ای تا خاکستری‌اند، موهای بچه‌ها نرم و با نوارهای زرد و قهوه‌ای در ناحیه پشت و پهلوها است.

اندازه‌ها: طول سروتنه ۱۰۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر، دم ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، وزن ۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم.

زیستگاه: در اکثر زیستگاه‌ها زندگی می‌کند. مناطق پر آب با پوشش گیاهی بلند را ترجیح می‌دهد. در مناطق خشک اغلب در داخل گزستان‌ها ساکن می‌شود. غالباً در یک مکان ثابت نیست و با توج ه به پوشش گیاهی، مواد غذایی و امنیت زیستگاه، محل خود را تغییر دهد.

پراکندگی: در اکثر مناطق کشور مشاهده می‌شود.

پراکنش‌ جهانی: اروپا، شمال غربی آفریقا و آسیا.

عادات: در مناطقی با امنیت کافی روز و شب فعال است. در مناطق ناامن فقط شب‌ها ظاهر می‌شود. به صورت اجتماعی زندگی می‌کند. ماده‌ها غالباً با نوزادان و بچه‌های سال قبل و نرها به صورت تک یا در مجاور یکدیگر دیده می‌شوند. در پارک ملی گلستان گاهی گله‌های ۴۰ تایی گراز مشاهده می‌گردد. اساس جمعیت یک گله گراز را ماده و بچه‌هایش تشکیل می‌دهد، پس از اینکه بچه‌ها از شیر گرفته می‌شوند دو تا سه گروه فامیلی گردهم می‌آیند و این پایداری تا زمانی که سال بعد جفت‌گیری شروع شود ادامه دارد. گراز شناگر ماهری است (در خوزستان عرض رودخانه کارون را شنا می‌کند)، حس بویایی بسیار قوی است، می‌تواند مواد غذایی موجود در زیر زمین را با استفاده از حس شامه پیدا کنند. آنها در جست‌وجوی غذا مسافات طولانی را طی می‌کنند.

 

غذا: همه چیز خوارند. رژیم غذایی بستگی به منابع غذایی قابل دسترس دارد ولی مواد گیاهی را ترجیح می‌دهند. در فصل تابستان و پاییز اغلب در اطراف درختان میوه داری نظیر بلوط و مزارع صیفی‌کاری مشاهده می‌شوند، ولی زمستان‌ها غالباً از ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند. گرازها به خوردن قارچ علاقه زیادی دارند. آثار زمین‌های کنده شده توسط گراز در اغلب مناطقی که این حیوان زندگی می‌کند دیده می‌شود. گرازها از مواد حیوانی نظیر کرم‌ها، لارو حشرات، تخم و جوجه پرندگان، لاشه حیوانات و زباله‌های انسانی نیز تغذیه می‌کنند و صبح زود به پناهگاه امن خود باز می‌گردند. در منطقه بافت کرمان گرازها رد یک شب فاصله ۱۵ کیلومتری بین پناهگاه خود در یک منطقه کوهستانی و مزرعه هندوانه را طی کرده و پس از ایجاد خسارت مراجعت کرده بودند.

تولید مثل: معمولاً دراواخر پاییز و اوایل زمستان جفت‌گیری می‌کنند. نرهای قوی چند ماه را در اختیار می‌گیرند و با همه آنها جفت‌گیری می‌کننند. مدت آبستنی حدود ۴ ماه اس. ۴ تا ۸ و گاهی بچه می‌زایند. ماده‌ها قبل از زایمان گودال کوچکی حفر می‌کنند و سطح آن را با برگ و علف می‌پوشانند. نوزادان نسبت به نوزادان سایر سم‌داران کوچک‌ترند. معملاً پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت و گاهی پس از چد روز لانه را ترک می‌کنند. دو تا سه ماه شیر می‌]وردند. در یک سالگی بالغ می‌شوند. گرازها از اجداد خوک اهلی هستند و می‌ٱوانند با آنها جفت‌گیری کنند. آثار خوک اهلی در تمدن‌های ۸۵۰۰ سال قبل از بین‌النهرین و یونان مشاهده شده است. طول عمر گراز حدود ۲۰ سال است.

وضعیت فعلی: دشمنان طبیعی زیادی نظیر پلنگ، خرسع‌گرگ، سیاه گوش دارد. گرازها نسبت به بیماری‌هایی مانند تب برفکی بسیار حساس‌اند، تاکنون چند مورد شیوع این بیماری در پارک ملی گلستان مشاهده شده است که هر بر کاهش شدید جمعیت این حیوان را در پی داشته است. با وجود این به علت تطابق با محیط‌های مختلف، استفاده از مواد غذایی متنوع، قدرت استتار خوب، زیاد بچه و نز شکار محدود و عدم استفاده از گوشت و پوست حرام شده آن علاوه بر اینکه خطری جدی نسل‌شان را تهدید نمی‌کند بلکه در برخی از مناطق نظیر پارک ملی بمو در فارس و یا منطقه حفاظت شده حرا در هرمزگان که قبلاً گراز وجود نداشت در حال حاضر مشاهده می‌گردند.

۱۰ نظرات
  1. انوش می‌گوید

    کسی دنبال گرازمبگرده بیاد لاهیجان اینجا کلی گراز هست سمت شیطان کوه ولی فکرشکارش نباشید چون بعد شکارخودتون توسط مردم شکارمیشین

  2. حامد می‌گوید

    نسل گراز تو جنگل های شمال داره منقرض میشه ، هر گراز از ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومن خرید و فروش میشه (برای گوشتش) کسی هم نگران حرام و حلال نیست !!! فقط موندم چند تا پلنگ بیچاره چی باید بخورند و وقتی جنگلها رو این جوری دارند نابود می کنند ، کجا زندگی کنند

  3. معین می‌گوید

    ممنون از مطلبتون
    گراز عمر بسیار زیادی داره و زاد و ولد زیادی دارد و غذای خوبی برای گوشتخورانی همچون پلنگ است و میتوان از ان استفاده کرد

  4. معین می‌گوید

    سلام. خوب بود متشکرم.
    اگر میشه برای من ادرس خرید بچه پلنگ بدید لطفا.
    مرسی

  5. سید رضا می‌گوید

    با سلام – من یک کشاورز از اهالی روستای وشنوه از توابع بخش کهک قم میباشم – مدت ۱۰ سال است که جمعیت این حیوان تصاعدی رو به افزایش است و بواسطه کوتاه بودن درخت فندق هر ساله خسارتهای زیادی به باغات فندق و غیره وارد مینمایند و کسی از مسئولین نیز هیچ کاری نمی کنند و اگر دیوار بخواهیم بکشیم جهاد ما را متخلف مینامد و اگر هم دیوار نداشته باشد مثل الان خسارات آنقدر است که زحمت یکساله ما بر باد می رود – خواهش میکنم اگر راه حلی دارید اعلام فرمائید .

    1. ناصر می‌گوید

      سلام.آقا کجای قم گراز زیاده آدرس بدین ما بیام واسه دفع آفت

  6. ايراني می‌گوید

    ای کاش گوشت تمام حیوانات حرام بود. بنده از سال ٨۴ تا الان یعنی ٩ سال گوشت نخوردم.گیاهخوارم)خیلی به ندرت مریض میشم. ورزشکارم هستم. هیچ مشکلی ندارم جز سوالات بی مورد و تکراری و عدم درک اطرافیان.

  7. ايراني می‌گوید

    ای کاش گوشت تمام حیوانات حرام بود. بنده از سال ٨۴ تا الان یعنی ٩ سال گوشت نخوردم.گیاهخوارم)خیلی به ندرت مریض میشم. ورزشکارم هستم. هیچ مشکلی ندارم جز سوالات بی مورد و تکراری و عدم درک اطرافیان.

  8. مری می‌گوید

    مرسی،برای من خوب بود چون گیر گراز افتادم تو جنگل بهشهر شمال.

  9. mohsen می‌گوید

    خوب بود متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.