گنبد نمکی بستانه، بندرلنگه

نام انگلیسی:  Bostaneh Salt Dome   

نام فارسی :  گنبد نمکی بستانه 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

گنبد نمکی بستانه در موقعیت جغرافیایی N2633 E5441 در استان هرمزگان واقع است. این گنبد در فاصله 20 کیلومتری غرب بندر لنگه واقع شده است . مانند دیگر گنبدها با حرکات قائم خود تغییراتی را در وضعیت لایه بندی اولیه واحدهای ترشیر که در مجاورت بلافصل این گنبد قرار دارند موجب شده است و بعضا آن را برگردانده است . از نظر چینه شناسی از واحد H1 با تشکیلات نمکی اثری دیده نمی شود . واحد H2 منحصر به رخنمون محدودی از مارن های قرمز رنگ همراه با میان لایه های از آهک سیاهرنگ بدبوست . واحد H3 بر روی واحد پیشین خود قرار گرفته و گسترش نسبتا زیادی دارد . این واحد با سنگ های کربناتی سیاهرنگ بدبو آغاز می گردد . این واحد با ضخامت لایه هایی گاهی تا حدود 5/1 متر در بخش فوقانی تبدیل به ژیپس می گردد . از طرفی درون واحد ژیپسی کانی سازی گوگرد به میزان قابل ملاحظه ای انجام می شود . گوگرد این گنبددر گذشته ای نه چندان دور استخراج می شده است . عامل تشکیل ضخامت زیادی از ژیپس و گوگرد همراه با آن را می توان به وجود عناصر لازم در آهک های آلگی سیاهرنگ بد بو نسبت داد . بر روی واحد های ژیپسی واحد دیگری با ضخامت متوسط تا زیاد قرار دارد که آهکی است .


واحد H4 نیز از گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار است . این واحد عبارت از توف های ماسه ای است که به رنگ های مختلف سفید ، خاکستری و قرمز ظاهر شده اند . لایه های توفی-ماسه ای با رنگ های متنوع در این واحد معمولا به صورت متناوب با یکدیگر قرار گرفته اند . به نظر می رسد این لایه ها دارای ژنزی یکسان بوده و تفاوت حاصله نتیجه شرایط Eh, Ph متفاوت و حاکم در زمان تشکیل لایه های فوق الذکر می باشد .


از سنگ های نفوذی این گنبد می توان به توده های گابرویی اشاره کرد که اغلب از آلتراسیون نسبتا شدیدی تاثیر پذیرفته اند . این توده ها اغلب به هنگام بالا آمدن و تحت تاثیر حرکات کلی گنبد شدیدا خرد شده اند .
گنبد نمکی کوه نمک ( بندر مغویه ) این گنبد در غرب بندر مغویه واقع شده است و تماما از تناوب مارن ، ماسه سنگ ، طبقات نازک آهکی و انیدریت با میان لایه های چند متری از نمک تشکیل شده است . واحدهای چهارگانه هرمز در این گنبد به طور مشخص قابل تفکیک نیستند . نفوذ ماگمای بازالتی در میان این ردیف چشمگیر است و باعث تبلوور دانه های نمک به صورت توده های بلورین شده است .
توده های دیابازی که در جنوب گنبد و در 1 کیلومتری دریا رخنمون پیدا کرده اند تقریبا دگرسان نشده و دارای اندازه های ریز و متوسط هستند .

1 نظر
  1. محسن عیسایی می‌گوید

    بسیار عالی بود سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.