گنبد نمکی میرخوند (بنو)، لارستان

نام انگلیسی: Benno Salt Dome   

نام فارسی :  گنبد نمکی بنو

 

 

موقعیت جغرافیایی  

کوه نمک میرخوند (بنو) در موقعیت جغرافیایى E5458 تا E5506 شرقى و N2733 تا N2738 دقیقه شمالى در جنوب غرب استان فارس واقع شده است. این گنبد نمکی در فاصله 4 کیلومتری شمال شرقی روستای هرمود عباسی در منطقه حفاظت شده هرمود واقع است. گنبد در یک محیط دایره ای شکل به قطر 9 کیلومتر گسترده شده است. نمک در این گنبد مانند دیگر گنبدهای نمکی است و واجد میان لایه هایی از اکسید آهن و دیگر ناخالصی ها می باشد . در برخی قسمت ها نمک تبلور مجدد یافته و کاملا شفاف و خالص و گاه شکل سیستم تبلوری مکعبی را کاملا نشان می دهد . تبلور نمک حاصل دگرگونی نمک است که در گنبدهای دیگر هم به طور مشخص قابل مشاهده است. با توجه به ضخامت لایه های نمک در این گنبد استخراج نمک از آن قابل بررسی است. ارتفاع بلندترین قسمت گنبد 842 متر است که با توجه به ارتفاع 560 متری دشت جنوبی در حدود 300 متر از تراز دشت بالاتر است.

 

بر اساس بررسی های انجام شده، گنبد میرخوند در واقع مخروبه اى برجاى مانده از یک گنبد نمکى فرسوده است. نمک کمترین رخنمون را دارد و باقیمانده هاى نامحلول سازند هرمز شامل انواع سنگ هاى ولکانیکى و رسوبات مارنى و ماسه سنگى نماى عمومى را تشکیل مى دهد. پوشش خاک سطحى نیز وسیع است و فرسایش ارتفاع گنبد را تا سطح آبرفت هاى اطراف پایین آورده و بر اساس نقشه هاى توپوگرافى نیمرخ گنبد کاملا مضرس است. در چنین گنبدهاى فرسوده اى که نه تنها خروج نمک به اتمام رسیده بلکه بخش عمده اى از آن نیز حل شده است نمیتوان انتظار داشت آثارى از پتاس برجاى مانده باشد اما گسترش بسیار زیاد سنگ هاى ولکانیکى برجاى مانده از انحلال نمک، پتانسیل مناسبى را براى مطالعه و پى جویى عناصر رادیواکتیو فراهم کرده است. این گروه از گنبدهاى نمکى در استان هرمزگان مورد توجه قرار گرفته به طورى که در گنبد گچین، منجر به شناسایى ذخایرى نیز شده است.

 

چشمه بنو در این محدوده گنبد نمکی دارای طبیعت خاصی است. چشمه ی آب گرم بنو در هفت کیلومتری شمال غرب ارد واقع شده است. سرچشمه ی آن دارای دو چشمه ی آب گرم و سرد میباشد که از اعماق زمین خارج شده و در طول سال مدام در جریان است .آب بنو قابلیت زندگی برای ماهی های کوچک را فراهم نموده و مردم ارد و روستا های همجوار جهت آبتنی و بعضا جهت مداوای دردهای مفصلی هر از چندی به بنو رفت و آمد مینمایند. در طول مسیر سیلان آب ، نخلهای فراوان کاشته شده و زمینهای کشاورزی نیز از آب آن بهره میبرند . دسترسی به این گنبد نمکی از طریق جاده ارتباطی بندرعباس به سیرجان میسر است. این گنبد در شرق جاده و بعد از روستای هرمود واقع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.