آبشار وروار (رود فرق)، جیرفت

    

نام آبشار:  آبشار وروار، جیرفت 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار وروار جیرفت در موقعیت جغرافیایی E581139 N283214 در استان کرمان واقع است.  این آبشار که از رود "فرق" سرچشمه می گیرد از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان عنبرآباد محسوب می شود، این آبشار که در شمال شرقی شهرستان عنبرآباد قرار دارد برای دسترسی به آن باید از مسیر جاده جیرفت – کهنوج عبور کرد و از دو راهی جهادآباد حدود 20کیلومتر به سمت مردهک و روستای رود فرق رفت.

 

رود فرق در دهانه خروجی آب رودخانه ای قرار دارد که از منطقه جبالبارز جنوبی و خصوصا قله علم شاه سرچشمه می گیرد و از آبشار سرازیر می شود فاصله روستای رود فرق تا آبشار حدودا 10 کیلومتر است که کوههای دو طرف رودخانه با شیب بسیار تندی که دارند مانع از عبور می شوند و تنها راه عبور از مسیر رودخانه است که آن هم به دلیل شیب بسیار تند و  ناهموار و وجود سنگهای گرانیت بسیار بزرگ که در بعضی از مسیرها طوری بر روی هم قرار گرفته اند که اگر شیئی از دستت بیفتد پیدا کردن آن ناممکن است سبب کندی حرکت می شود و به همین دلیل طی کردن این مسافت 10 کیلومتری حدود سه ساعت طول می کشد.  در کنار این آبشار عظیم وجود قلعه های تاریخی برای علاقمندان ابنیه تاریخی فرصت مناسب دیگری فراهم کرده است که از آثاری همچون قلعه فرق و قلعه سالار رضا نیز بازدید کنند. سرسبزی بی نظیر منطقه و پوشش گیاهی خاص این منطقه را به بکرترین مکانهای گردشگری کرمان تبدیل کرده است. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد این آبشار آب در انتها به صورت پور فرو می ریزد و شرایط بسیار مطلوبی را در منطقه ریزش به خصوص در فصول گرم سال ایجاد می کند.

 

این آبشار پر صلابت در دامنه قله «علم شاه» که با3741 متر بلندترین قله جبال بارز محسوب می گرد؛ واقع شده است. هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان و طبیعت دوستان به مقصد این منطقه و بلندی­ های آن عزم سفر می­ کنند. مسیر دسترسی به این آبشار و قله علم شاه خصوصا در اسفند ماه، همراه با تضادهای بی نظیری چون باغ های لبریز از میوه­ های نارنجی رنگ مرکبات، دشت وسیع و رویایی گل­های نرگس، بستر سنگی رودخانه، خروش آبشار بلند وروار ودر بالا دست، برف و یخ قله علم شاه است و این همه، در کمتر از نیم روز راهپیمایی نصیب عاشقان طبیعت وکوه یاران می گردد. در این منطقه، سفر وگردش در دره ها و روستاهایی چون وروار، کرور، قصبه و امجز در بالا دست آبشار، انبوه خاطرات به یادماندنی را به همراه خواهد داشت. اگرچه در ارتفاع این آبشار اختلاف نظر دیده می شود؛ اما از محل زاویه شکست در بالاترین نقطه تا سطح حوضچه 150 متر می باشد. براساس گزارش اعضا تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر استان جهت نورد دیواره، پس از ریزش 160 متر طناب، حدود30 متر صخره نوردی تا کف آبشار انجام پذیرفته است.  همچنین در مسیر رسیدن به آبشار اصلی، آبشارهای دیگری چون «دوقلو» و «تخت» دیده می شود.

 

رشته کوه جبال بارز به طول 250 کیلومتر طولانی ترین رشته کوه در جنوب شرقی کشور است و از ارتفاعات جنگلی و مناظر بکر و بدیعی تشکیل شده که آبشارهای وروار و سرنکوه از آن جمله اند. آبشار وروار یکی از بلندترین آبشارهای استان به همراه قله عظیم علم شاه در دامنه کوه جبال بارز خودنمایی می کند.  آب این آبشار از کوه علم شاه سرچشمه گرفته و روستای رودفرق را مشروب می کند. اگرچه منطقه جبال بارز عمدتا جنگلی است ولی میزان جنگل های در منطقه علم شاه در مقایسه با سایر مناطق بیشتر است. از دو مسیر امجز(امگز) و رودفرق می توان به این آبشار رسید که در مسیر اول باغ های مرکبات، جنگل های بادام کوهی و بنه، پرندگانی نظیر کبک، چنارهای امجز، چمنزارها و آبراهه ها، عشایر کوچ رو و مناطقی مملو از گیاهان دارویی نظیر درمنه، کلپوره و بابونه چشم نوازی می کنند و در مسیر دوم نیز باغ های بزرگ مرکبات، نخیلات، رودخانه، دشت های پوشیده از گل نرگس قلعه سنگی سموران خودنمایی می کند. در بالای آبشار منطقه نسبتا وسیعی است که آن را وود می نامند. با توجه به اینکه کوه علم شاه با ارتفاع 3741 متر بلندترین قله جبال بارز است، این ارتفاع نسبت به بلندی شهر جیرفت که 670 متر می باشد، بسیار جالب و حایز اهیمت می باشد.

۲ نظرات
  1. منیره متقی می‌گوید

    بسیار عالی بود.به این دیار میبالم.با آرزوی شناختن همه جاذبه های گردشگری ایران عزیز

  2. farshad می‌گوید

    ابشار خیلی خیلییییی زبیایست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.