آبشار طوف کما، اندیکا

آبشار طوف کما، اندیکا، استان خوزستان، تصاویر از محمد علیدوستی
نام فارسی:  آبشار طوف کما

نام انگلیسی: Toof-Kooma waterfall

آبشار طوف کما در شمال روستای موری در منطقه بخش چلو شهرستان اندیکا واقع شده و در دامنه های ارتفاعات تاراز از سلسله ارتفاعات زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه میگیرد. این آبشار از سه شاخه تشکیل شده است و هر شاخه در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و از طرف شمال به منطقه بازفت و روستای شرمک و از جنوب به دره موری و روستای سوسن منتهی می شود.

در بالای آبشار باغی وجود دارد که به” باغ ملکان “شهرت دارد و مردم منطقه اعتقاد دارند آثاری که در این منطقه وجود دارد ازجمله باغ وشکافتن کوه و صخره ها بدست گبر ها ساخته شده است. در بالای آبشار برد گوری های زیادی دیده می شود. از کنار آبشار جاده مالرو به سمت ارتفاعات زاگرس واز آنجا به بازفت سرازیر می شود.

شهرستان اندیکا در شمال استان خوزستان و در همجواری با استان چهارمحال و بختیاری واقع است که  از جنبه های گوناگون همچون روستاهای زیبا , طبیعت بکر و زندگی مردم این منطقه براساس شیوه های سنتی برخوردار بوده که  این منطقه را به یکی از متنوع ترین مناطق کشور تبدیل کرده است.

هرساله بسیاری از طوایف بختیاری از این منطقه برای کوچ عبور می کنند.  پوشش گیاهی منطقه را عموما درختان بلوط و بادام  کوهی پوشانده است  و درختان و گیاهان دیگری مانند  ارزن ,زالزالک,چنار ,انجیر وحشی  و انواع قارچ و کرفس محلی و باغ های انگور ,گردو,توت و انار  در این منطقه وجود دارد.  در فصل بهار انواع گلهای وحشی مانند شقایق ,نرگس,سنبل و بابونه زیبایی و طراوت خاصی را به این منطقه می بخشد .

در گذشته نه چندان دور حیواناتی مانند خرس قهوه ای ,پلنگ,گرگ ,گراز,بز کوهی و انواع پرندگان مانند کبک ,عقاب,پرستو  و بلدرچین به وفور در این منطقه وجود داشت اما امروزه در نتیجه شکار بی رویه این حیوانات بسیار کم یاب و رو به انقراض قرار گرفته اند. هرچند که هنوز بازمانده هایی از این گونه های مهم جانوری در منطقه وجود دارد اما محیط زیست این منطقه نیازمند توجه جدی مسئولین محلی و استانی است.

شهرستان اندیکا از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است. بهاری زودرس اما سرسبز و پر طراوت دارد که از اوایل اسفند ماه آغاز می‌گردد و از اوایل خرداد ماه هوای بهاری به تدریج جای خود را به گرما می‌دهد. به عبارت دیگر تمام نواحی جنوبی این منطقه دارای بهاری دل‌انگیز و تابستانی گرم و پاییزی کوتاه و مطبوع و زمستانی معتدل است. مناطق شمالی آن دارای زمستان‌های سرد همراه با برف و تابستان‌های معتدل می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.