اروپایی ها شیفته روان درمانی در کویر ایرانند

در اواخر دهه نود میلادی موج اندیشه جدیدی، جوامع اروپایی و آمریکایی را فراگرفت و تعداد زیادی از مردم این سرزمین ها در جستجوی خدای گم شده خویش به عرفان شرقی روی آوردند.
تعلیمات ارائه شده در آیین بودا و تصوف شرقی که مراقبه و گوشه نشینی را به رهروان خود توصیه می کند، سبب شده تا بسیاری از جهانگردان برای یافتن خلوت خویش و یگانگی با نیروی جهانی، به دنبال اماکن بکر و دست نخورده طبیعی باشند و در این میان کوه ها و کویر زیبای ایران مامنی برای آنهاست.
«ایرج مرادی»، مستندساز و تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند «در کویر ایران» به علاقه جهانگردان خارجی برای حضور در کویر ایران و تجربه سکوت زیبای آن اشاره کرد و افزود: «روان درمانی با بیابان، به یکی از دلایل سفر جهانگردان اروپایی تبدیل شده و بسیاری از آنها برای استفاده از سکوت و انرژی کویر به مناطق کویری سفر می کنند.»
او سفرنامه «آندره ژید» از سفر به شرق را عامل موثری برای سفر قشر جدیدی از گردشگران اروپایی به بیابان های ایران دانست و گفت: «تجربه آندره ژید از مراقبه در بیابان، سبب شده تا قشر جدیدی از گردشگران که به دنبال عرفان شرقی هستند، مشتاقانه روزهای متوالی را در دل کویرهای ایران سپری کنند.»
به گفته «مرادی» در طول سال های تحقیق و ساخت این سریال تجربیات بسیاری کسب کرده و با جهانگردانی از کشور های متفاوت تعامل داشته است.
این تجربیات او را با موج جدیدی از تفکر در میان جهانگردان آشنا کرده که به عقیده او می تواند ایران را به کشور هدف بسیاری از جهانگردان تبدیل کند.
موج تفکر و علاقه به عرفان مشرق، تمایل به ماوراء الطبیعه و اعتقاد به خدا سبب شده تا بسیاری از جهانگردان به دنبال مکانی برای پیوند بیشتر با انرژی برتر جهانی بروند و در سکوت کویر با آن پیوند ایجاد کنند.
سریال «در کویر ایران»‌ که در سیصد قسمت ۱۲ دقیقه ای تهیه می شود، کویر استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و خراسان را معرفی و ویژگی های خاص هر منطقه را با جزییات بررسی می کند. تحقیقات ساخت این سریال یک سال و نیم به طول انجامید و فیلمبرداری آن یک سال است که آغاز و تاکنون ۱۷۰ دقیقه آن از شبکه ۳ سیما پخش شده است.

نظرات بسته شده است.