نقش جاذبه های کویر در رونق صنعت گردشگری

استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران است که بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را کویرهای داخل این فلات پوشانده است.

مساحت بیابان و کویرهای استان حدود ۶۵۰ هزار هکتار است که بیش از ۵۰ درصد از مساحت استان را فرا گرفته است.

از لحاظ علمی، کویر یا پلایا شکلی از بیابان است که در اثر تجمع سیلابها ، تبخیر فوق العاده زیاد و بر جاماندن املاح قلیایی به صورت زمینهای دارای پوشش سفید نمکی نمایان می شود.

در راستای معرفی جاذبه های کویر در رونق گردشگری همایشی در استان یزد برگزار شد که به صورت علمی این جاذبه ها را معرفی کرد.

یکی از اساتید برجسته منابع طبیعی دانشگاه یزد در همایش ملی جاذبه های کویر در رونق گردشگری گفت: در مناطق خشک و کویری می توانیم زیباترین چشم اندازهای طبیعی و اشکال ژئومورفولوژی را ببینیم.

دکتر اختصاصی افزود: در کویر استان یزد انواع تپه های ماسه ای با ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می شود که در فصل بهار چشم انداز زیبایی را به وجود می آورد.

وی ارائه کتابچه های علمی، بروشورهای تبلیغاتی ، بالا بردن زیرساختها و خدمات رفاهی منطقه ، برگزاری تورهای معرفی جاذبه های کویر را از جمله راهکارهای توسعه صنعت گردشگری استان دانست.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد با بیان اینکه استان یزد دارای دو اکوسیستم کوهستانی و بیابانی در کنار هم در حد فاصله ۷۰ کیلومتر ( مناطق شیرکوه، مناطق کویر) می باشد گفت: بررسی لایه ها و تحولات کویراز لحاظ زمین شناسی، وجود دره های کانیون و جلوه های کارستیک در کنار کویر نظیر صخره های دره گاهان و عقاب کوه تفت و وجود غارهای کارستیک(پونور) در نزدیکی کویر نظیر غار نباتی ندوشن از شگفتی های جاذبه های کویری محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ جاذبه های طبیعی سنتی و مدرن می توان با جاذبه های کویر آشنا شد تصریح کرد: وجود گونه های مختلف جانوری ، دیدن زیستگاههای جالب و منحصر به فرد نظیر یوزپلنگ آسیایی ، هوبره و … ، رویشگاههای جالب و دیدنی ، فواره های تراورتنی، چشمه های آهک ساز منطقه توران پشت و وجود تپه های ماسه ای و دریاهای شنی از دیگر چشم اندازهای کویر یزد است.

دکتر اختصاصی با بیان اینکه در استان یزد ، شهرستان طبس دارای کویرهای وسیعی است افزود: این کویر به علت داشتن مناطق وسیع باتلاقی، تپه های شنی بلند و ریگزارهای وسیع از لحاظ توریستی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در ادامه از دشت لوت به عنوان نمایشگاهی طبیعی از شگفت انگیزترین عوارض بیابانی دنیا یاد کرد و گفت: در دشت لوت مرتفع ترین هرمهای ماسه ای دنیا با ارتفاع ۴۸۰ متر توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

پروفسور پرویز کردوانی نیز در ادامه همایش یاد شده گفت: رشته دالانهای طولانی به علت کمبود بارندگی به صورت هلالی و شمشیری در کویر ایجاد می شود که فقط با هلی کوپتر می توان دید.

وی در ادامه اظهار داشت: در برخی نقاط کویری با سنگهایی پوشیده شده است که شدید ترین باران و باد نمی تواند روی آنها فرسایش ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه نمکزارهای کویر شمال عشق آباد شهرستان طبس حاوی ۲۵ درصد سولفات سدیم است تصریح کرد: سولفات سدیم در مواد شوینده کاربرد دارد.

پروفسور پرویز کردوانی اضافه کرد: در مناطق خشک کویر می توان مسابقات ورزشی در زمینه رالی، اسکی روی شن، شتر سواری و … و در مناطق باتلاقی مسابقات قدرت برگزار کرد.

به گفته وی با سرمایه گذاری در کویرهای سیاه کوه، طبس، بافق، ابرکوه، درانجیر، ساغند، مروست، عقدا و … می توان زمینه برای جذب گردشگری را بیشتر فراهم کرد

نظرات بسته شده است.