ارگ تاریخی قورتان

ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان که در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد، در حدود 1100 سال پیش ساخته شده است. این قلعه تاریخی 5 هکتار وسعت دارد و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. باروهای شمالی و جنوبی آن تقریباً 250 متر طول دارد. تعداد برج­های دیده­بانی آن 14 عدد بوده ات که یکی از آنها و قسمتی از حصار قلعه بر اثر طغیان و منحرف شدن مسیر زاینده­رود تخریب شده است.

این ارگ، دو دروازه شمالی و جنوبی دارد و ابنیه تاریخی متعددی را در خو جای داده است، که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به 3 مسجد، یک حمام، دو قلعه خان نشین و بازار اشاره کرد.

در بازار ارگ، کارونسرا، آسیاب و مغازه­های نجاری و قصابی و سلمانی وجود داشته،که امروزه آثار آن­ها بجا مانده است. قسمتی از آب رودخانه زاینده­رود از ضلع جنوبی خارج می­شده و مجدداً به رودخانه زاینده­رود می­پیوسته است.

معروف­ترین قلعه داخل ارگ، قلعه نواب است که قدمت آن به زمان قبل از ساخت ارگ و اوایل دوره اسلامی(دوره بنی­امیه) مربوط است. دومین قلعه داخل ارگ، قلعه باغچه گل است،  که قدمتی دیرینه دارد. بنای حسینه داخل قلعه در گذشته، با معماری قلعه همسانی و سازگاری داشت، که متأسفانه این حسینیه پس از بازسازی هویت تاریخی خود را از دست داده است. در 200 متری ضلع جنوب شرقی قلعه و در حاشیه رودخانه زاینده­رود، آثاری از مسجد مساحت دو هزار متر مربع و در دو طبقه باقی است. بزرگی مسجد، بیانگر جمعیت زیاد و تأکید برانجام مراسم مذهبی در دوره ساخت می­باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.