افعی ارومیه ای

نام علمی : Vipera Wagneri   

نام انگلیسی: Ocellate mountain Viper    

نام فارسی: افعی ارومیه ای 

 

 

پراکندگی

مشخصات : سر از پولکهای کوچک پوشیده ، پولکهای بالای چشمی بزرگ و به وسیله 6 پولک از یکدیگر مجزا ، بین پولک بالای چشمی و پولک بالای بینی دارای یک پولک ، پولکها رسترال به دو پولک متصل ، پولک بالای چشمی به چشم متصل ، بین چشم و لب بالایی دارای دو ردیف پولک ، ردیف اول به صورت حلقه دور چشم و تعداد آن 15 عدد در سمت راست و 14 عدد در سمت چپ ، ردیف دوم حلقه چشمی در سمت راست 14 عدد و در سمت چپ 16 عدد ، لب بالایی دارای 9 پولک و لب پائین 12 و 13 عدد به ترتیب در سمت راست و چپ ، پولکهای سطح پشتی تیغه دار و در 23 ردیف اریبی ، پولکهای سطح شکمی 161 عدد و سطح زیرین دم 1+23 عدد ، پولک مخرجی منفرد .
بدن به رنگ خاکستری ، سطح پشتی دارای خالهای زرد رنگ و مدور با حاشیه قهوه ای تیره ، تقریبا 24 خال در ناحیه پشتی ، دارای دو خال مورب در ناحیه گردن و یک خط تیره از ناحیه چشم تا گوشه دهان ،‌لب‌ها و سطوح جانبی ناحیه سر دارای رنگ روشن ، سطح شکمی با خالهای نامنظم زرد قهوه ای .
حداکثر طول 29 سانتیمتر ، دم 2 سانتیمتر .


یادداشت : فقط یک نمونه از این مار در سال 1846 توسط موریتس واگنر سیاح طبیعی دان قرن نوزدهم در نزدیکی ارومیه آذربایجان غربی ایران صید شده است . این مار در موزه جانور شناسی بن آلمان نگهداری می شود و تا بحال نمونه دیگری از این گونه گزارش نشده است . سایر مختصات عادات مار نامعلوم است .

۷ نظرات
  1. ناصر عطایی می‌گوید

    با درود
    افعی کوهستانی واگنری در کشور کنونی ایران یافت نمی‌شود، و صرفا” در شرق ترکیه پراکنش دارد.
    عکس مذکور احتمالا” مربوط به پسرعمویش(افعی راده‌ئیMontivipera raddei) است.

  2. ایدین می‌گوید

    با سلام من از این مار یک بار وقتی ۱۴ سالم بود توی یکی از روستاهای اذربایجانشرقی دیدم که اتفاقا منطقه مار خیزی هم هست به دلیل اینه اطلاعات زیادی راجع مارها نداشتم متاسفانه کشتیمش این حرف ۲۰ سال پیش است البته

  3. سعیدبالائی می‌گوید

    به گفته شما این مارآخرین بار در سال ۱۸۴۶ دیده وصید شده پس این عکسها مال چه دوره ایه

  4. امیر می‌گوید

    سلام بنده دو سال پیش مار افعی ارومیه ای را در محلی نزدیک به دریاچه ارومیه و در زمین زراعی مشاهده کردم حدود ۳۰ سانت طول داشت و در حال بلعیدن یک یک وزخ بود

  5. ولیزاده می‌گوید

    سلام بسیار عالی …ممنون از زحمات شما ….فقط در مورد طول افعی ارومیه ای بیست ونه سانت کم نیست؟

  6. کیومرث بهرامی می‌گوید

    با عرض سلام من خودم مارگیر هستم تو منطقه ما از این نوع افعی زیاد و صیدش کردم

  7. جاويد نادرپور می‌گوید

    با عرض سلام ادب و احترام.اولین بار است از سایت دیدن میکنم.پرسشی دارم.ایا امکان خریدکتاب در زمینه محیط زیست ایران از سایت وجوددارد؟با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.