برج خانقلی، ملایر

این برج خشتی وگلی , در محله چال خانقلی شهر سامن واقع شده وقدمت آن به حدود 700سال قبل می رسد وقطر پایه های آن در حدود 15 متر می باشد .ارتفاع این برج در ابتدا در 4 طبقه بوده است , که در زمان جنگ جهانی اول در حمله روسها ,طبقه بالائی آن با توپ تخریب شده است .

این بنا یکی از چهاربرج دیده بانی ودفاعی شهر سامن بوده است که در فواصل مختلف در اطراف شهر ساخته شد  ه است این برج دارای 4 طبقه است که طبقات اول ودوم از چینه  که نوعی مصالح بومی است ساخته شده ودارای سقف طاقی شکل میباشدطبقات سوم وچهارم  ازخشت خام وگل میباشد وپوشش مسطح تیر چوبی دارند.بدنه این طبقات دارای سوراخهای مشبک است که علاوه برجنبه تزیینی جهت تیراندازی به سوی دشمنان تعبیه شده است .

قدمت برج به دوره زندیه برمیگردد که دراین دوره مناطق مادائمامورد هجوم وغارت اقوام لر بوده است. وچنین استحکاماتی جهت حفاظت از شهر ساخته شده است .برج خانقلی مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، شهر سامن، خیابان امام، خیابان فارابی، محله چاله خانقلی، برج خانقلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.