برج علی آباد، کشمر

برج علی آباد مربوط به سدهٔ ۸ ه‍.ق است و در شهرستان بردسکن، روستای کشمر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در فاصله 5 کیلومتری شمالی جاده اصلی بردسکن به شهرستان خلیل آباد در میان روستای کشمر واقع است این بناء بر فراز بقایا و آواره‌های قلعه کهن بنام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان قابل مقایسه است . نمای خارجی بناء در پائین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی و به صورت دو پوسته است که 48 نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروز ای زینت بخشی از آن شده است و این اثر بیشتر نشان دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم است .

شکل مناره مانند برجی است که منظره خارجی آن از چهل و هشت ترک آجری تشکیل شده است و دوازده قالب آجری مزین به اشکال لوزی دارد. در حد فاصل ستون‌های بدنه برج و گنبد آن تزیینات قطارسازی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای تعبیه شده است. گنبد آجری آن مخروطی شکل و دو پوشه است. پوشش اول دارای روزنی است که نور را به داخل بنا هدایت می‌کند ، پوشش دوم بسیار بلندتر از پوشش نخستین است. در بالای گوشواره مقرنس کاری زیر گنبد ، شیارهایی باریک و با انتهایی پهن‌تر وجود دارد. این شیارها بیست و چهار عدد می‌باشند. ارتفاع گنبد بنا 18 متر است و شکل داخلی آن ، 8 گوش است . محیط داخلی آن 22 متر و محیط خارجی آن 442 متر است . زمان ساخت این مناره را در مقایسه با میل رادکان در حدود قرن هفتم هجری قمری می‌دانند. سر در برج به شکل ایوان اتاق داری است که در اصل دارای کتیبه‌ای بوده است. در سطح فوقانی میان حجره‌های طبقه دوم ، آثار گچبری وجود دارد و اکنون قسمت مختصری از آن باقی مانده است .

1 نظر
  1. جواد می‌گوید

    نام صحیح : “برج علی‌آباد کشمر” می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.