به بهانه حفاظت از یوز

در چند روز اخیر خبر درج تصویر یوز آسیایی که در خطر انقراض نسل قرار دارد بر روی پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی خبر شماره یک اکثر رسانه های زیست محیطی کشور بود. آرش نورآقایی از فعالین عرصه گردشگری پس از پروراندن این ایده و مطرح شدن آن در رسانه ها در مدت 1 سال به همراه کار گروه ویژه ای که برای این کار گرد هم آمده بودند توانستند بر خلاف رویه فیفا موافقت این نهاد ورزشی را با درج این تصویر بر روی پیراهن ملی تیم فوتبال ایران کسب کنند. نگارنده بر این باور هست که این موفقیت علاوه بر اینکه نام یوز آسیایی را جهانی خواهد کرد از طرف دیگر باعث حساسیت بیشتر عامه جامعه نسبت به محیط زیست و بالاخص گونه های در خطر انقراض ایران خواهد شد. گونه هایی که اکثرا به دلیل تخریب زیستگاه، شکار بی رویه، افت آبهای زیرزمینی، خشکسالی های مداوم  و… نفسهای آخر را میکشند و لزوم حفاظت از آنها برای نسلهای آینده یک وظیفه ملی و میهنی است.

 

آنچه در وهله اول مورد توجه است ارزش گزاری بر زحمات تلاشگرانی است که بدون چشمداشتی در راستای اعتلای محیط زیست و طبیعت ایران تلاش کرده و میکنند. نیک مشخص است که درج یوز آسیایی بر روی پیراهن ملی به تنهایی و بدون حضور متخصصین عرصه محیط زیست کارایی و برآیند لازم را به همراه نخواهد داشت. از این رو لازم مینماید کارگروهی که تا این مرحله به چنین موفقیت بزرگی نائل شده اند با حمایت همگانی و کارشناسان محیط زیست این روند نیک را ادامه دهند تا علاوه بر معرفی تنها بازماندگان یوز آسیایی به جهانیان، بتوانند در حفظ این گونه نادر نیز موفق عمل کنند.

متاسفانه مصاحبه برنامه تلویزیونی 90 با محمد علی اینانلو مجری نام آشنای طبیعت که این پروژه را به نام خود معرفی کرد موجب کدورت خاطر بسیاری از علاقمندان طبیعت و بالاخص کارگروه این ایده شد که شایسته است جناب اینانلو ضمن دلجویی از این عزیزان از گسترش بیشتر حاشیه ها جلوگیری کنند تا روند مثبتی که آغاز شده است سرانجام نیکی نیز به همراه داشته باشد. در پایان سایت کویرها و بیابان های ایران بر خود لازم میداند ضمن قدردانی از آرش نورآقایی ایده پرداز این طرح، محمد درویش، هومن جوکار و سایر عزیزانی که در این کار گروه باعث موفقیت این طرح شدند برای این عزیزان آرزوی موفقیت در ادامه این مسیر نماید.

 

محسن ادیب

مدیر سایت کویرها و بیابان های ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.