تالاب تیربیجان، آمل

تالاب تیربیجان، آمل، استان مازندران، تصاویر از بهروز خسروی
نام فارسی:  تالاب تیربیجان

نام انگلیسی: Tirbijan pond

تالاب تیربیجان در موقعیت جغرافیایی N3633 E5231 در استان مازندران واقع استو تیربیجان یکی از روستاهای زیبا و بکر شهرستان آمل است . این روستا در ۱۵ کیلومتری شهرستان آمل در دهستان دبوی جنوبی واقع شده است.

گیاهان تیره نیلوفر آبی (Nympheaceae) علفهایی آبزی و پایا با برگهایی ساده‌اند. گلها از تیپ مارپیچی یا حلقوی و سه پر هستند. برچه‌ها آزاد یا چسبیده بهم و در حالت اخیر تمکن تیغه‌ای دارند. میوه به شکلهای متفاوت برگه ، فندقه یا سته مانند است. در بافتهای درونی این گیاهان معمولا سلولهای شیرابه‌ای وجود دارند. تمام گیاهان این تیره آبزی و دارای ۷ جنس و تقریبا ۱۰۰ گونه در جهان هستند. در ایران سه جنس با ۴ گونه از این تیره در آبهای راکد و شیرین شمال و غرب کشور می‌رویند.

در ایران نیلوفر٬ نماد ایزدبانو آناهیتا بوده‌است. در اساطیر یونان٬ ایزدبانو آفرودیت و در اسطوره‌های هند٬ ایزدبانو لاکشمی با این گل پیوند دارند. در برخی روایت‌های اسطوره‌ای٬ میترا در میان گل نیلوفر زاده می‌شود. گل نیلوفر در تخت جمشید و در نقش برجسته‌های آن حک شده‌است. در حجاری‌های طاق بستان کرمانشاه هم گل نیلوفر مربوط به زمان ساسانیان دیده می‌شود.

1 نظر
  1. مسعود طرقی جعفری می‌گوید

    چه قدر این تالاب زیبا و رویایی است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.