تالاب جوکندان، تالش

تالاب جوکار، تالش، عکس از بهنام حمیدی
نام فارسی: تالاب جوکندان

نام انگلیسی: Jokandan wetland

تالاب جوکندان در موقعیت جغرافیایی N 37 53 E 48 53 در استان گیلان واقع است. تالاب جوکندان جز منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان در کنار دریای خزر، جزء تالاب‌های دریایی ساحلی و یکی از تالاب‌های نادر در استان گیلان محسوب می‌شود که از پیشروی آب دریای خزر در دهه ۷۰ بوجود آمد است. منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان در شمال شهرستان تالش و سیمایی متشکل از ساحل، اراضی جلگه‌ای و کوهستانی دارد. .این تالاب در شمال ساحل دهستان جوکندان در روستاه‌های (قنبرمحله، دیراکری، شاندرمن محله، بیسیم و پشته) این تالاب با طول ۶ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متر با مساحت ۲۳۸ هکتار در ۷ کیلومتری شمال شهر تالش (هشتپر) واقع شده‌است.

تالاب جوکندان تالش از طریق سه رودخانه جوکندان، قلعه بین و سیدلر لیسار آبگیری می‌شود چندین سال است ورودی‌های منتهی به تالاب جوکندان در اثر انباشت رسوبات مسدود شده است.

اهمیت منطقه در فراهم آوردن زمینه های حفظ گونه های جانوری مانند  مرال، شوکا ، قرقاول،قزل آلای خال قرمز و شرایط زیستی مناسب برای انواع پرندگان مهاجر و بومی آبزی و همچنین حفاظت از یک نیم رخ کامل از جنگل های با ارزش هیرکانی ، از جلگه تا حد نهایی آن است. ۷۰ گونه گیاهی و ۹۰ گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است .

دریاچه آب شیرین نئور در غرب منطقه و در ارتفاع ۲۴۶۰متر قرار دارد . عمق متوسط و بیشینه این دریاچه به ترتیب ۳ تا ۶ متر برآورد شده است . ۵   تا ۶ ماه از سال سطح دریاچه یخ می‌بندد. گونه گیاهی غالب دریاچه بارهنگ آبی و گیاهان حاشیه آن لوئی ، مرغ ، عدسک آبی و تیرکمان آبی است. دیگر گونه‌های گیاهی مهم منطقه عبارتند از : راش –ممرز- بلند مازو- توسکا- آزاد- خرمندی- شمشاد- انجیلی- شیردار- پلت- گون- درمنه – چوبک – کلاه میرحسن و از دیگر گونه های جانوری منطقه می توان به سیاه گوش- راسو- خرس قهوه ای- بز پازن – گراز- خرگوش- حفار مدیترانه ای- اردک سرسبز- کبک دری- کشیم کوچک- و چکاوک اشاره کرد .

این تالاب در مجاورت روستای جوکندان در ۱۲ کیلومتری شهر تالش و ۵ کیلومتری شهر لیسار قرار دارد.

1 نظر
  1. هادی می‌گوید

    ۱-تصویر اول مربوط به تالاب جوکندان نیست اون آبگیر بین دو تا کوه مربوط به سل گردکوه در غرب جوکندان است.
    ۲- اسم تالاب ، جوکندان است که در روی تصویرها به اشتباه جوکار نوشته شده (در صورتیکه جوکار منطقه ای در همدان است).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.