تالاب شورگل، نقده

نام انگلیسی:  Shorgol wetland    

نام فارسی :  تالاب شورگل 

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب شور گل در موقعیت جغرافیایی N370112 E452549 در استان آذربایجام غربی واقع است. تالاب شورگل یکی ازمهمترین تالابهای استان می باشد که درطی دهه گذشته بنابه اقدام شرکت سهامی آب منطقه ای تبدیل به سد مخزنی گردیده است وازمساحت 1400 هکتاری این تالاب 110 هکتار به سدمخزنی اختصاص یافته و بقیه به صورت اراضی تالابی  باقی مانده است.متاسفانه به دلیل احداث زهکش درمجاورت آن وکاهش آبهای ورودی به دلایل مختلف در بیشتر طول سال خشک می باشد. بنابه دلایل گفته شده،این تالاب نیز در تالابهای مونترو قرارگرفته لذا نیاز میباشد اقدامات جدی برای احیاءآن انجام گیرد.تالاب شورگل بامساحت حوضه آبریز  17000هکتار در ارتفاع متوسط 1290 متر از سطح آبهای آزاد واقع است.منابع تامین کننده آب آن ،رواناب های فصلی ناشی ازبارندگی در سطح حوضه ،جریانهای فصلی رودخانه گدار از طریق انهار سنتی و نشت آبهای زیرزمینی می باشند. تالاب شورگل ،زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی و زادآوری پرندگان آبزی بوده ،اما در وضعیت فعلی این زیستگاه تنها برای توقف و تغذیه معدودی از گونه های پرندگان آبزی وکنار آبزی مناسب می باشد.

 

هیدرولوژی

از لحاظ خصوصیات فیزیکی تالاب شورگل دریاچه ای کم عمق، لب شور تا شور می باشد. آب تالاب توسط بارانهای محلی، چشمه ها و زهکشی اراضی کشاورزی تامین می شود. قسمت عمده تشکیلات زمین شناسی تالاب، عموماً به دوران دوم و چهارم زمین شناسی مربوط می شود. عمق آب تالاب از 5% تا 1 متر متغیر است. میزان بارش باران 350 میلی متر در سال می باشد.

 

پوشش گیاهی

اطراف این تالاب پوشیده از گیاهان علفی و در برخی از نواحی تالاب پوشش بسیار تنک گیاهان آبزی وجود دارد. دامنه های شمالی این تالاب مزارع وسیع گندم و نواحی مجاور روستاها نیز مزارع کشاورزی وجود دارد. گونه های گیاهی این تالاب از نوع ین و جگن می باشد.

 

حیات وحش

 این تالاب توانایی زیادی در جذب انواع پرندگان مهاجر و جوجه اور را داشته و همچنین با توجه به موقعیت آن در جذب اکوتوریسم نیز قابلیتهای زیادی دارد. گلاریول بال سرخ: این گونه از پرندگان جوجه آور این تالاب می باشد که در فصل بهار و تابستان به وفور در آن حضور دارد و براحتی قابل مشاهده است.اکراس سیاه: با توجه به بهبودی وضعیت تالاب جمعیت این گونه در این تالاب افزایش یافته و حدود ۹۰۰ قطعه از آن در تالاب مشاهده گردید .خروس کولی سینه سیاه: این گونه از گونه هایی است که به ندرت در کشور مشاهده می شود و تا بحال گزارشی از حضور آن در بهار و تابستان در کشور به ثبت نرسیده است و در این تالاب در کلیه فصول قابل مشاهده بوده و احتمال می رود در این تالاب جوجه آوری داشته باشد. همچنین تالاب جدای از منافع آن برای انسانها برای حفظ حیات وحش نیز محل مناسبی برای جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی بخصوص اردک سر بلوطی، چنگر معمولی، تنجه، لک لک سفید و شماری از اردکهای مهاجر است.

 

تعارضات

اخیراً با احداث سد انحرافی بر روی تالاب به منظور بهره برداری از آب آن برای فعالیتهای کشاورزی از مهمترین مخاطرات این تالاب است که باعث تغییر عمق و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب تالاب می شود. همچنین وجود ماشین آلات سنگین در منطقه جهت حیات وحش بسیار غم انگیز است.از مهمترین فواید تالاب و حفظ آن برای محیط زیست می توان به ذخیره آب و جلوگیری از جاری شدن سیل در منطقه اشاره کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.