تالاب شیمبار

نام انگلیسی:  Shimbar wetland    

نام فارسی :  تالاب شیمبار 

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب شیمبار در موقعیت جغرافیایی N322017 E493715 در استان خوزستان واقع است. تالاب شیمبار در منطقه حفاظت شده شیمبار ، در امتداد رشته کوه های زاگرس جای دارد . این تالاب به دلیل قرار گرفتن در بلندی های استان خوزستان متأثر از آب و هوای کوهستان بوده و دارای آب و هوایی معتدل و بارش فراوان باران به ویژه در پاییز و زمستان می باشد . طبیعت جنگلی و گونه غالب درختی منطقه ، بلوط ایرانی می باشد . هر چند گوناگونی زیستی گیاهان تالاب از مهمترین ویژگی های آن می باشد ، اما پوشش غالب گونه های درختچه ای جاز یا بنگله است که سازگاری خوبی با محیط دارند . از گونه های جانوری در منطقه می توان ، گرگ ، سغال ، روباه و خرس را نام برد . همچنین گونه های بسیاری از پرندگان مانند پلیکان ، چلچله ، کشیمیان و … در این تالاب زندگی می کنند .

 

منطقه شیمبار در 100کیلومتری شمال مسجدسلیمان و در دره‌های عمیق زاگرس واقع شده است، این منطقه بیش از 50 هزار هکتار مساحت دارد.منطقه شیمبار ترکیب منسجم ،شرایط آب و هوایی مناسب و ترکیب ویژه درختان و درختچه‌ها، از ارزش توریستی بالایی برخوردار است.

 

این منطقه با پوشش جنگلی مناسب و مناظر جذاب و دیدنی توسط کوه‌های بلند و بعضاً برفگیر واقع در دره مشترک کوه‌های دلا، تاراز و منار محصور شده است.هرچند تنوع زیستی گیاهی از مهم‌ترین شاخص‌های این منطقه بوده اما پوشش عمده و غالب آن، گونه درختچه‌ای جاز یا بنگله است که با محیط خود دارای سازگاری قابل توجهی است.

 

گونه‌های جانوری در منطقه می‌توان ،گرگ ،شغال ،روباه ، خرس و… نام برد .همچنین تنوع عظیمی از پرندگان نظیر حواصیل ،چلچله ، کشمیان و… در این تالاب وجود دارد.ساکنین دائمی تالاب به طور پراکنده در روستاهای پیرامون تالاب سکونت دارند و پرورش چهارپایان اهلی نظیر بز وگوسفند اصلی ترین درآمد ساکنین منطقه می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.