تالاب ماران، نهاوند

نام انگلیسی:  Maran wetland    

نام فارسی :   تالاب ماران

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تالاب ماران در 55 کیلومتری شمال نهاوند و در 30 کیلومتری جنوب کنگاور قرار دارد. تالاب ماران در موقعیت جغرافیایی N342029 E 473726 در استان کرمانشاه واقع است. مساحت تالاب در حدود 2.5 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 1950 متر است. به تالاب رودخانه دایمی وارد نمیشود  و آب آن از تجمع آب های سطحی و زه آب های اطراف تامین می شود. مالکیت تالاب در اختیار دولت است و حاشیه نشینان از آن استفاده می کنند. این تالاب از طریق جاده نهاوند به فیروزان قابل دسترسی است. آب و هوای منطقه در زمستان سرد و در تابستان معتدل است. تالاب فاقد درجه حفاظتی است و قوانین عادی شکار و صید در آن جاری است. در منطقه هیچ گنه امکانات آموزشی و تحقیقاتی وجود ندارد و هیچ گونه بررسی و تحقیقی بر روی تالاب انجام نشده است تنها پرندگان آن شمارش شده است. از آب تالاب در کشاورزی استفاده می شود و از مراتع اطراف آن برای چرای دام استفاده می شود.

 

پوشش گیاهی

گیاه غالب تالاب نی Phragmites بوده و بیش از 80 درصد سطح آن را پوشانده است که به صورت انبوه و متراکم قابل مشاهده است. در حواشی آن سازو Juncus و لویی Typha و در درون تالاب Ceratophlum و Potamogeton نیز دیده می شود. در زمین های اطراف تالاب تیره گندمیان فراوان است.

 

حیات وحش

جانواران تالاب نسبتا غنی و از 5 رده مهره داران در این تالاب گونه های متعددی وجود دارد. بیشترین تنوع مربوط به پرندگان است که از جمله آنها چنگر نک سرخ و به تعداد کم کشیم بومی و جوجه آور تالاب محسوب می شوند. در زمستان تیره اردک ها خصصا اردک سر سبز، از تیره حواصیل ها کم و بیش اگرت سفید و حاصیل خاکستری در آن دیده می شود. از پستانداران اطراف تالاب به ندرت گرگ و روباه و گراز دیده می شود. در اطراف تالاب جوندگان Rodonta، از رده دوزیستان گونه Rana ridibundus غالب و به وفور در منطقه وجود دارد. مار آبی ناتریکس و مارهای سمی و لاک پشت برکه ای خزری نیز در اطراف تالاب دیده می شوند. ماهی سیاه گونه غالب تالاب بوده و از جمعیت قابل توجهی برخوردار است. از بی مهرگان آبزی کرم ها و از شاخه نرمتنان در تالاب جود دارد. از سخت پوستان Gammarus دافنی Daphny و سیکلوپس Cyclops در تالاب فراوان است. حشرات آبزی Aquatic insects و لارو آن ها در تالاب فراوان است. سایر جانوران عبارتند از: ماهی کپور، انواع لاسرتا، خرگوش، چنگر، چنگر نوک سرخ، اردک سرسبز، خوتکا، اگرت بزرگ، کاکایی، پرستو دریایی، آبچلیک پا سرخ، آبچلیک خالدار، دلیجه، سارگپه، سنقر و کبک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.