تالاب میقان

 

نام انگلیسی :  meighan wetland    

نام فارسی :  تالاب میقان 

 

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب میقان در موقعیت جغرافیایی N3411 E4950 در استان مرکزی واقع است. تالاب میغان آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب‌هاى سطحى مسیل‌هاى فصلى را جذب مى‌‌کند. گیاهان دشتى اطراف دریاچه میغان از گونه خشکى پسند و شورپسند هستند. مساحت دریاچه میغان با توجه به آب‌هاى ورودى آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومترمربع متغیر است. این محدوده از نظر اقلیمى زمستان‌هاى معتدل دارد و به جهت همین ویژگى، توقفگاه گروه‌هاى بزرگى از پرندگان مهاجر است که از نواحى سردسیر شمال به سرزمین‌هاى گرمسیر جنوب کوچ مى‌کنند. این دریاچه در روزگاران گذشته به نام نمکزار فراهان مشهور بوده است. محیط دریاچه میغان از ۱۶ تا ۲۴ کیلومتر متغیر است و جزیره کوچکى در وسط آن قرار گرفته است که آثار و خرابه‌هاى ساختمانى در آن وجود دارد. آب دریاچه به قدرى شور است که در هر لیتر آن در تابستان ۵۰ گرم، ‌ در بهار ۳۸ گرم و در زمستان ۲۸ گرم نمک وجود دارد. این دریاچه زیستگاه گروه‌هاى بزرگ پرندگان است و آب و هواى آن در فصل پاییز بسیار مناسب است.

 

گیاهان دشتى اطراف دریاچه میقان از گونه خشکى پسند و شورپسند هستند. مساحت دریاچه میقان با توجه به آب‌هاى ورودى آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومترمربع متغیر است. این محدوده از نظر اقلیمى زمستان‌هاى معتدل دارد و به جهت همین ویژگى، توقفگاه گروه‌هاى بزرگى از پرندگان مهاجر است که از نواحى سردسیر شمال به سرزمین‌هاى گرمسیر جنوب کوچ مى‌کنند. آب دریاچه شور است و آب و هواى آن در فصل پاییز بسیار مناسب است.

 

تالاب میقان با ویژگی‌های اکولوژیک منحصر به فرد و به عنوان یکی از بزرگترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر،یک اکوسیستم ارزشمند و مطرح در سطح جهان است. حضور سالانه بیش از ده هزار (10000)قطعه درنای زیبای خاکستری(Grus grus    ) توجه بسیاری از علاقه مندان و محققین در گرایش های مختلف علوم زیستی را به این منطقه معطوف می‌کند. وجود "پلانگتون آرتمیا" به عنوان تنها جانور آبزی سازگار با شرایط تالاب وجود گونه‌های منحصر به فرد گیاهی از جمله قره داغ(Nitraria   scoberi) که بومی منطقه میقان است و نقش مهمی در تثبیت خاک و کاهش غبار منطقه و تلطیف هوای شهراراک دارد، یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه است.و همچنین چشم اندازهای بکر موجود در این منطقه، قابلیت آنرا دارد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی پذیرای جمع بسیاری از گردشگران و مشتاقان طبیعت باشد.

 

بیش از 60 درصد پرندگان استان و 16 درصد پرندگان کشور در این تالاب کشوری زیست می‌کنند و برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر و بومی این منطقه نادر و ارزشمند بوده و حضور پر تعداد آن‌ها در فصل مهاجرت موجب می‌شود که گروه‌های گردشگری متعددی برای پرنده نگری به این خطه سفر کنند. وجود برخی وحوش مانند گرگ و روباه، مار، پرندگانی چون عقاب و برخی نمونه های نادر لابه لای شاخ و برگ های سبز قره داغ و آترپلیکس جلوه ای دیدنی به منطقه کویری این تالاب داده است.

 

درنا، مرغابی سانان، فلامینگو ها، خروس کولی و انواع پرندگان دیگر با حضور خود در طبیعت بکر تالاب میقان انسان را شگفت زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می دارد. این تالاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. تالاب میقان اراک سالانه پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است و از سوی دیگر تالابی در یک محیط کویری است که این خصوصیت یک ویژگی منحصر بفرد و جالب است.

 

بر اساس استانداردهای جهانی تالاب ها، هر تالاب که یک درصد از یک گونه پرنده را در خود پذیرا باشد در مختصات جهانی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و تالاب میقان اراک در کنار تالاب گاوخونی اصفهان تنها پذیرای پرندگان مهاجر در مرکز کشور به منظور زمستان گذرانی محسوب می‌شوند. خاک این منطقه از مارن و رس بوده و در هوای مرطوب و بارانی نرم می‌شود. هنگامی که رطوبت هوا کم می‌گردد قدرت تبخیر آب افزایش می‌یابد. در تالاب به علت شوری آب، گنبدها و طبقات نمکی شکل می‌گیرد. این طبقات و لایه‌های نمکی تمامی سطح دریاچه را پوشانده است و از فاصله دور سفید و برفی جلوه می‌کند.

 

1 نظر
  1. علی حلوایی می‌گوید

    با سلام
    مطالب مربوط به کویر میقان تان را خواندم
    جالب است و درست نوشته اید اما نه برای الآن
    اگر وقت کردید سری به مجمع الجزایر(مجمع الاستاخر)میقان بزنید
    با تشکر حلوایی-اراک-۶/۹/۱۳۹۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.