تالاب چغاخور، شهرکرد

نام فارسی :  تالاب چغاخور

نام انگلیسی :  Choghakhur wetland

موقعیت جغرافیایی

موقعیت و مشخصات
تالاب جغاخور در موقعیت جغرافیایی N3155 E5054 در استان چهار محال و بختیاری واقع است. تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و کلار در جنوب در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده و یکی از زیباترین و بزرگترین تالابهای استان چهار محال و بختیاری است. این تالاب در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان قرار گرفته و از شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. در بهترین شرایط و موقعیت بارندگی، عمق آب تالاب به ۳ متر می‌رسد.

رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن ۳۸۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود. مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روى آن تا ۲۳۰۰ هکتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است.

تأمین آب
آب و هواى تالاب چغاخور متاثر از چهار نوع توده هوا شامل توده هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا، توده هاى هواى مدیترانه اى، توده هاى هواى قطبى از شمال کشور و توده هاى هواى حاره بحرى است. اعتدال هوا در تابستان یکى از جذابیت هاى تفریحى این ناحیه است. منابع آبى تالاب عمدتاً از طریق نزولات جوى و چشمه هاى حاشیه کوه کلار تامین مى شود. مساحت حوزه تالاب حدود ۱۱ هزار و پانصد دروازه و نیم هکتار است که قسمت اعظم آن را کوه کلار دربرگرفته است.

امکانات و تسهیلات حال و آینده
راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ از امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان این موهبت الهی است. مطالعات طرح ساخت، دهکده سیاحتی چغاخور در فضایی به وسعت ۲۰ هکتار از زمینهای حاشیه تالاب سد چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر، افزود: مطالعات این طرح امسال آغاز شده و برای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز آن یک میلیارد ریال اختصاص یافته است. این دهکده سیاحتی در ۲ بخش عمومی و خصوصی ساخته می شود و در بخش عمومی آن بیش از ۱۳ هکتار فضای سبز، ۲/۶ هکتار مسیرهای تردد و بیش از ۴ هکتار فضای سرپوشیده ایجاد خواهد شد. ساخت رستوران، چایخانه، سیاه چادر، استراحتگاه مسافران، هتل و زمین ورزشی از جمله امکانات پیش بینی شده در دهکده سیاحتی چغاخور به شمار می رود. در این دهکده ۱۷۳ واحد مسکونی ساخته می شود که از این تعداد ۱۵۰ پلاک به صورت ویلایی و ۲۳ پلاک به صورت انبوه سازی خواهد بود تا در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

امروزه نیاز شدید به بهره‌برداری از ذخایر زیرزمینی، منابع آب و انتقال آن، احداث و پایدار‌سازی فضاهای زیرزمینی از جمله تونل را ضروری ساخته است. در این میان تونل‌های انتقال آب از نواحی پر آب به مناطق خشک و کم آب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. منطقه مورد مطالعه حدود ۱۰۹ کیلومتری جنوب شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع است.آب جمع آوری شده در محل سد انحرافی سبزکوه پس از ورود به کانال به طول ۴۵۰۰ متر، از طریق تونل به طول ۸ /۸۵۷۴ متر به محل دریاچه سد چغاخور انتقال خواهد یافت. به همین خاطر آب سد بالا آمده و عمق آن افزایش می یابد و شاید باعث عدم مرگ تالابهای زیر دست گردد.

راههای دسترسی
راه هاى دسترسى به تالاب از طریق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهرکرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امکان پذیر است.

گیاهان منطقه
پوشش گیاهى تالاب را گونه هاى حاشیه اى، نم پسند، شناور و غوطه ور تشکیل مى دهند که از آن جمله مى توان بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلى گونیوم، ساز و غیره را نام برد.

پرندگان و جانوران منطقه
فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانونهای مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است. این ناحیه، آب و هوایی معتدل و زمستانهای سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌برند و تخم‌گذاری می‌کنند. از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در این تالاب شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر و انواع حواصیل، لک لک سفید، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکارى ها، پلوه، حواصیل، اکراس، قو، سلیم و کاکایى ها و خروس کولی اشاره کرد.

از دیگر گونه هاى جانورى این منطقه مى توان به خزندگانى چون انواع مارها، بزمجه ها، لاک پشت آبزى و پستاندارانى نظیر گراز، شغال، سمورسنگى، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ، انواع قورباغه اشاره نمود.

ماهیان منطقه
ماهیهای تالاب عبارتند ازماهى گورخرى، زرده پر، عروس و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی اشاره کرد. لازم به ذکر است وسعت زیستگاهى بسیار خوب و فقدان یا کم بودن منابع آلاینده، وجود گونه هاى ماهى در تالاب داراى ارزش ژنتیکى و کنترل بیولوژیکى، زیستى، مطالعاتى، صید، تجارى و غذایى، زیست گونه منحصر به فرد ماهى گورخرى (از خانواده گامبوزیا) در این تالاب، نزدیکى به امامزاده هاى حمزه على و دو تالاب شالو و سولقان و همچنین امکان دسترسى به جاده آسفالته درجه یک در کوتاه ترین زمان از جمله ویژگى هاى منحصر به فرد تالاب چغاخور است.

۲ نظرات
  1. فرشید می‌گوید

    چغاخور زادگاه شیران نر

  2. آرسام می‌گوید

    سلام مچکر از وبلاګتان امیدوارم بتوانید بیشتر ګسترشش بدهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.