تالاب کردخورد (آق گل)

نام انگلیسی:  Kord-Khoord wetland

نام فارسی :  تالاب کردخورد

موقعیت جغرافیایی

تالاب کردخورد یا آق گل در موقعیت جغرافیایی N343234 E491500 در بین استانهای مرکزی و همدان قرار دارد. تالاب کردخورد یا تالاب آق گل در جوار روستای کردخورد و در جنوب دشت نهاوند قرار گرفته است. این تالاب که در حوزه آبریز رودخانه قره چای واقع شده، ۵ کیلومتر طول، ۵/۳ کیلومتر عرض و ۵/۰ متر عمق متوسط دارد. عمیق ترین نقطه تالاب در فصل پرآبی ۸۰ سانتی متر است. پوشش گیاهی دل انگیز و همجواری آن با کوه کت که بیش از ۲۰۰۰ متر ارتفاع دارد، منظره زیبایی را به ویژه در اواخر زمستان و اوایل بهار ایجاد می کند. این زمان، فصل مهاجرت پرندگان است که از نقاط دور دست وبسیار سرد روسیه و قفقاز و کشورهای اسکاندیناوی به آنجا پرواز می کنند.

 

ارتفاعات اطراف آن به نامهای وصال در شرق، با ارتفاع حداکثر ۱۸۵۶ متر، رومیه در شمال غرب که با ارتفاع حداکثر۲۰۱۹ متر و چراخون در جنوب با ارتفاع ۲۳۵۷ متر از سطح دریا هستند. آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تامین می شود. ساحت تالاب حدود وسعت ۸۳۰ هکتار و متغیرتخمین زده می شود و آن را در گروه تالاب های Floodplains با آب شیرین طبقه بندی می نمایند. منابع آبی آن نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه های حاشیه ای و طغیان رودخانه قره چای است. این تالاب در اواخر فصل بهار خشک می شود ولی در طول پاییز و زمستان آبدار است و در فصل بهار از میزان آب کاسته می شود. بررسی ها نشان دهنده حضور ۴۶ گونه از پرندگان ایران در آق گل است. این تنوع اکولوژیک بالا، جایی برای تردید باقی نمی گذارد که تالاب آق گل نیاز اساسی به برنامه های حفاظتی و مدیریت مناسب دارد. مجموع این فاکتورها نشان دهنده اهمیت و جایگاه ارزشمند تالاب آق گل برای پرندگان آبزی و به طور خاص برای تولید مثل گونه های مثل آووست و چوب پا است.

این تالاب که از لحاظ وجود مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می شود. انبوه عظیمی از پرندگان مهاجر نقاط دوردست را در خود پناه می دهد.از جمله پرندگان آبزی وکنار آبزی منطقه می توان به کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا ، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستودریایی نوک‌کاکایی، اردک بلوطی و .. اشاره کرد. گزارش های زمین شناسی منطقه، عمر این تالاب را بیش از ۴۰ هزار سال برآورد کرده است. وجود این تالاب موجب پیدایش و استقرار روستاهای پیرامون آن شده است.

1 نظر
  1. جواد می‌گوید

    با عرض سلام
    ما هفته ی پیش برای دیدن این تالاب رفتیم که به ما گفتند چند سال دیر آمدید این تالاب چند سالست که خشک شده است
    من ماندم و تاشف که چرا؟؟؟؟
    لطفا پیگیری……

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.