تنگ تامرادی، دهدشت

    

نام فارسی:  تنگ تامرادی

نام انگلیسی: Tamoradi canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

تنگ تامرادی در موقعیت جغرافیایی N303047 E512508 در استان فارس و در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. تنگ تامرادی در 50 کیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده سپیدار واقع است و آبشاری زیبا و حوضچه‌های فراوانی دارد. در خم هر پیچ و فراز هر شیب از این تنگه، تابلوی نقاشی بی‌نظیری از شاهکارهای طبیعت را در مقابل دیدگان گردشگران به تماشا گذاشته شده است. "تنگ تامرادی" با چشم‌انداز طبیعی و زیبا، ارتفاعات بلند و پوشش گیاهی سرسبز و با طراوت که در دل خود آبشاری زیبا به ارتفاع 50 متر را جا داده است که صدای دل‌انگیز ریزش آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن برای گردشگران خاطره‌ای فراموش ناشدنی را به همراه نشاط برگرفته از دیدن زیبایی‌های آن به سوغات می‌آورد.

 

این منطقه از اطراف به کوه‌های زرآور و ساور محدود می‌شود. روستای "تنگ تامرادی" از سطح دریا 1400 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است.در ورودی "تنگ تامرادی" و در مجاورت روستای "حسین‌آباد"، "دخمه" و "مقبره‌ای از دوران هخامنشی" به جا مانده که به یکی از سرداران یا نجبای هخامنشی مربوط است.

 

"تنگ تامرادی" محل وقوع یکی از جنگ‌های تاریخ معاصر(جنگ "کی‌لهراس" با ارتش رضاشاه) و دو جنگ مهم دیگر یکی جنگ "آریوبرزن" با اسکندر مقدونی است. با توجه به موارد مذکور، می‌توان قدمتی طولانی برای این روستا در نظر گرفت.  این تنگ موقعیت استراتژیک بسیار مناسبی دارد و شهرت خود را مدیون جنگ معروف به نبرد تنگ تامرادی است. در این نبرد، غلامحسین سیاهپور از سران عشایر بویراحمدی، لشکر پیاده تیمسار آریانا را شکست داد.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی تنگ تامرادی عبارتند از:

آبشار تنگ تامرادی، که از کوهستان‌های پیرامون روستا سرچشمه می‌گیرد،یکی از جاذبه­های چشم­گیر و زیبای روستاست. چشم‌انداز درختان کهنسال بلند و سرسبز و گل‌ها و گیاهان زیبای خودرو، زیبایی آبشار را دوچندان نموده است.

چشمه بلوط عسلی، که در حوالی آبشار تنگ واقع شده است،یکی از معروف‌ترینییلاقات و تفرجگاه‌‌های منطقه به شمار می‌رود. این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را به‌وجود آورده است.

در اطراف روستای تنگ تامرادی ارتفاعات سربه فلک کشیده‌ای وجود دارد که در فصل زمستان پوشیده از برف می­شود و محیطی دلپذیر برای کوهنوردان و طبیعت‌ دوستان پدید می­آورد. دامنه‌های این ارتفاعات هنگامی که در بهار و تابستان با گل­های رنگارنگ پوشیده می­شوند، تابلویی تماشایی پدید می­آید.

1 نظر
  1. کوروش می‌گوید

    تنگ نامرادی جزو شهرستان رستم و استان فارس می باشد و متاسفانه این موقعیت جغرافیایی به غیر مصادره شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.