تنگ سازبن، لومار

تنگ سازبن، لومار، استان ایلام
نام فارسی: تنگ سازبن

نام انگلیسی: Sazbon valley

تنگ سازن در موقعیت جغرافیایی N 33 34 E 46 51 در استان ایلام واقع است. شهر لومار مرکز سیروان در شمال شرق استان و در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد، یکی از حاصلخیزترین مناطق این استان است. منطقه سیروان به خاطر داشتن اماکن مذهبی، آثار منحصر به فرد تاریخی و جاذبه های طبیعی، برای جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنگه‌ی سازبن در شمال روستای ورگچ واقع شده است و روستای ورگچ از توابع بخش شیروان است که این تنگه را بدان جهت سازبن می‌گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رودخانه سیمره به شکل ساز است یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان حرکت کنیم پهن‌تر می‌شود تنگه‌ سازبن با زیبایی وصف ناپذیر به جرأت یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی‌اش می‌کند. وجود آثار باستانی بر دیوارهای تنگه و عبور رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.

دسترسی

برای ورود به داخل دره نیازمند به قایق هستید. بهترین فصل بازدید از این منطقه نیز فصل بهار است. مسیر ۱۰۰کیلومتری ایلام تا لومار را طی کنید، بعد از شهرستان لومار حدود ۲ کیلومتر  مسیر تنگه و سپس شیب تند مسیر قلعه تا بلندیهای چرمین را در پیش بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.