جزیره آبادان

نام جزیره:  جزیره آبادان

 

 

موقعیت جغرافیایی

جزیره آبادان در عرض جغرافیائی  31 درجه و21 دقیقه شمالی و طول جغرافیائی 48 درجه و17 دقیقه شرقی قرار دارد. جزیره آبادان که شهروشهرستان آبادان درآن واقع است،دارای 64 کیلومترطول وعرض بین 20تا 30 کیلومتراست ودردلتای اروندرود قراردارد. بادان از جزیره ای بصورت دلتا تشکیل گردیده که رآس آن بطرف خلیج فارس وقائم آن بطرف خرمشهر قراردارد. سابقا ً بمناسبت مقبره منسوب بخضر که در حوالی بهمنشیر است جزیره الخضر نامیده میشده است. ر روزگاران اواخر دورهء صفویه و خصوصا” در زمان پادشاهان اولیه سلسله قاجار در متون رسمی و بین المللی ما نام این جزیره را «جزیره الخضر»می یابیم که شاید اشاره ای باشد به وجود قدمگاه و مقام مبارک حضرت خضر نبی(ع) در این جزیره و شاید هم برگرفته از صفت سر سبزی برای این منطقه بوده است. در سال ۱۳۱۴ طی مصوبه شورای وزرای وقت نام عبادان به آبادان تغییر یافت.
 

 

آبادان را از دیر باز و در اعصار و دورانهای مختلف با اسامی و نامهای گوناگون شناخته اند. در آبادان امروز اگر از ۱۰ نفر در مورد نام قدیم آبادان پرسیده شود،شاید بیشتر آنان نام قدیم و همیشگی آبادان را عبادان تصور نمایند،حال آنکه این باوریست نادرست و غیر مستند ولی متاسفانه کاملا” شایع و جا افتاده.برای آنکه بتوانیم ریشه های تاریخی اسامی آبادان را بررسی کنیم ، شاید لازم باشد تا نگاهی داشته باشیم گذرا به تاریخ این جزیره و اقوامی که بر آن سکنی داشته اند.در دائره المعارف کولوئیب آمده است که: این بندر در۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح(ع)،محل سکونت تیره هایی ایرانی موسوم به آبادان یا آبادیان بوده است.به هر حال نام ایرانی آبادان مسلما” از کلمهء آباد یا از نام قبیله ای که در آن زندگی میکردند گرفته شده است.این نظریه به خودی خود تفکر غالبی که می اندیشد که آبادان تاریخی حداکثر ۱۵۰۰ ساله در پشت سر دارد را در هم می شکند و اثبات میکند که آبادان تاریخی در حدود ۷۰۰۰ سال و حتی بیشتر را در پشت سر گذارده است.

 

با تحقیقاتی که درمورد آبادان بعمل آمد،زمین شناسان عقیده دارند که درروزگاران قدیم جزیره آبادان وجود نداشته بلکه دلتائی بوده که هر سال برطول آن افزوده شده تابصورت جزیره درآمده است واین جزیره روزگاری مسکن عده ای ماهیگیر بوده که ازراه ماهیگیری و بهره برداری ازنخلستانهای کوچک ودرکپرها یاخانه های گلی زندگی میکردند تااینکه ازاوایل قرن بیستم آبادان بواسطه صنعت نفت روبرونق نهاد.یعنی درسال 1909 شرکت نفت عملیات استخراج نفت خوزستان رادردست گرفت،طی سالها پالایشگاهها وتصفیه خانه های عظیمی درین شهرایجادگشته است … وازبزرگترین شهرهای نفتی جهان بشمارمیرود وازاسکله های بزرگ که درکرانه این تصفیه خانه های عظیم ساخته شده،نفتکش های بزرگ،نفت بنقاط مختلف جهان حمل میکنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.