حفار مدیترانه‌ ای (موش کور)

نام علمی : Talpa levantis

نام انگلیسی: Levantine mole     

نام فارسی: حفار مدیترانه‌ ای (موش کور)

 

 

پراکندگی

مشخصات: بدنی کلفت و استوانه‌ای شکل دارد، گردنش به قدری کوتاه است که به نظر می‌رسد سرش به شانه‌ها چسبیده است. چشم‌ها ریز و زیر پوست مخفی‌اند (احتمالاً فقط می‌تواند تاریکی را از روشنایی تشخیص دهد). لاله گوش ندارد. پوزه، دراز و صورتی رنگ است، دم کوتاه است، دست‌ها بسیار پهن، پارومانند و به طرف بیرون چرخیده‌اند. موهای بدن مخملی و کوتاه به رنگ خاکستری تیره یا سیا‌اند، دست‌ها و پاها از مچ به بعد برهنه و صورتی رنگند.
 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 95 تا 140 میلی‌متر، دم 21 تا 30 میلی‌متر، وزن حدود 100 گرم.
 

زیستگاه: زمین‌های باز و خاک‌های مرطوب و حاصلخیز جنگل و بوته‌زارها را ترجیح می‌دهد و از خاک‌های خشک و شنی و مناطق باتلاقی دوری می‌کند.
 

پراکندگی: تاکنون در مناطق چالوس، ارتفاعات جنوب کردکوی و بندر گز مشاهده شده است.
پراکنش جهانی: اروپا، غرب آسیا.
 

عادات: هم در روز و هم در شب فعال است. به حالت انفرادی و در زیر زمین زندگی می‌کنند. لانه‌اش معمولاً در عمق 90 سانتی‌متری از سطح زمین قرار دارد و پوشیده از مواد گیاهی خشک است. به این لانه تونل‌هایی که عموماً برای شکار کرم و لارو حشرات حفر شده‌اند مربوط‌اند. در مناطقی که آب زیرزمینی بالا است لانه را در داخل کپه‌ای از خاک که حدود یک متر بالاتر از سطح زمین است ایجاد می‌کند.
 

غذا: از کرم خاکی، حشرات و لارو آنها و گاهی جانوران بزرگ‌تر نظیر مار، مارمولک، موش و پرندگان کوچک تغذیه می‌کند. حفار هم سه تا چهار ساعت یک بار تونل‌ها را جهت یافتن طعمه برسی می‌کند. حفارهای جوان گاهی اوقات در سطح زمین در بین علف‌ها اقدام به شکار می‌کنند.
تولید مثل: در سال یک بار و در اوایل بهار جفت‌گیری می‌کند و پس از 28 تا 33 روز،‌ یک تا دو بچه می‌زاید. بچه‌ها کور و بی‌مو و سفید رنگ‌اند. پس از سه هفته چشم باز می‌کنند و در یک سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر حفار سه تا چهار سال است.

1 نظر
  1. میلاد خسروی می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید، خاطر نشان دارم که نام انگلیسی صحیح این گونه Levant Mole, Levantine mole می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.