حیات‌وحش و مناطق حفاظت شده، استان یزد

مناطق حفاظت شدهٔ «کالمند» و «بهادران» به وسعت ۲۵۰ هزار هکتار و منطقهٔ‌ حفاظت شدهٔ «کوه بافق و آریز» با وسعت ۱۰۰ هزار هکتار به سبب قرار داشتن در حاشیهٔ کویر از تنوع گونه‌هاى گیاهى خاص مناطق کویرى و حیات‌وحش برخوردار است و حائز اهمیت بسیار است.
منطقهٔ «کالمند» داراى ارتفاعات متعددى و مشرف به تپه ماهورهاى پراکنده و زمین‌هاى پوشیده از گیاهان و بوته‌هاى مناطق کویرى است. «کالمند» در ۱۸ کیلومترى شهرستان مهریز و ۵۰ کیلومترى مرکز استان قرار دارد.
بلندترین قله یا نقطهٔ این محدوده ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد. راه‌هاى دسترسى به منطقه عموماً جیپ‌رو است، اما در بعضى از نقاط آن که براى دیدن سنگاب‌ها طى طریق مى‌شود باید پیاده‌روى کرد.
ویژگى‌هاى متعدد و خاص حوزهٔ کالمند و بهادران از نظر اقلیمى و پوشش گیاهى، امکان زیست و زاد و ولد و‌حوش و پرندگان گوناگون را به وجود آورده است. از بارزترین نمونه‌هاى حمایت شدهٔ وحوش منطقه مى‌توان به «آهو» (غزال ایرانى) «جبیر» و «هوبره» اشاره کرد. آهوى ایرانى، جبیر، کل، ‌ بز، قوچ و میش، پلنگ‌، کفتار، انواع روباه، گرگ و خرگوش از مهم‌ترین گونه‌هاى حیات‌وحش منطقه به شمار مى‌روند.
کبک، ‌ تیهو، باقرقره، زاغ‌بور و انواع عقاب را در منطقه مى‌توان مشاهده کرد. کل و بز که از پستانداران قابل شکار هستند، با جمعیتى قابل ملاحظه در حفره کالمند و بهادران در ارتفاعات زیست مى‌کنند و قوچ و میش هم در تپه‌ها دیده مى‌شوند.
مهم‌ترین کانون مرکز آهو، دشت بهادران و دشت چاه مورتینى، خالقى و نیز دشت معدن است و مهم‌ترین کانون تمرکز قوچ و میش و جبیر، منطقهٔ تپه‌ماهورهاى سرخ رنگ رودخانه لاغره است. این منطقه انواع خزندگان مناطق کویرى را در خود جاى داده است. از جمله خزندگان معروف منطقه لاک‌پشت، ‌ بزمجه و مارهاى سمى مانند افعى و مار جعفرى هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.