خانه احسان، کاشان

خانه احسان مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه احسان موقعیت: محله قبرستان درب باغ این بنا که بیش از صد سال قدمت دارد متعلق به اواخر عصر قاجاری است. خانه احیان از نمونه خانه های قدیمی کاشان است که دو حیاط مجزای اندرونی و بیرونی دارد. هر دو حیاط به صورت چهار طرف ساخت بنا شده اند. از فضا های مهم معماری خانه احسان میتوان از سه سرداب، شاه نشین، مهتابی، پنج دری، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و دو بادگیر آن نام برد. از ویژگی های این خانه یکی وجود اتاق هفت دری و دیگری بادگیر مرتفع آن می باشد.

خانه تاریخی احسان نخستین خانه ی تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری به مجتمع فرهنگی اقامتی (اقامتگاه سنتی ) تبدیل شده و آرزومند است بتواند با داشتن فضایی مناسب ، رضایت میهمانان گرامی را جلب نماید . واقع شدن در بافت تاریخی روبروی مسجد آقا بزرگ  نزدیکی به بازار و محور گردشگری از امتیازات ویژه مجموعه می باشد.

خانه تاریخی احسان د محله درب باغ – از قدیمی ترین محله های شهر – واقع شده است  خوشبختانه در گذر ایام بافت تاریخی خود را حفظ کرده  و در فهرست آثار ملی ایران به شماره 12325 به ثبت رسیده . مالک خانه ، حاج میرزا آقا احسان ا تجار و ملاکین معروف کاشان و انسانی خیر و نیکوکار بوده است . آب انبار و حمامی نیز در محل ( سر کوچه و در محله درب باغ) ، توسط ایشان ساخته شده و به نام وی خوانده می شود . خانه دارای تزئینات خاص و زیبای معماری مثل گچ بری و آیینه کاری بوده و به خاطر شکل معماری و قوس ها و نما سازی های زیبای جداره های آن ، جلوه و زیبایی خاصی پیدا کرده است .

اندرونی خانه در اسفند ماه 1380 توسط جناب آقای مهندس محمد مروج خریداری شده و برای کاربری فرهنگی به کانون اندیشه جوان – سپهری اهداء شده . کانون اندیشه جوان – سپهری (N.G.O) از سازمان های غیر دولتی ایران است که در حوزه های فرهنگی ، هنری و اجتماعی فعالیت می کند .مرمت ، احیاء و تغییر کاربری خانه تاریخی احسان ، نمونه ای از مشارکت های فرهنگی این سازمان مردم نهاد و غیر دولتی به شمار می آید بخش اقامتی ، آمادگی پذیرش پنجاه نفر را دارد . تعدادی از اتاق ها مجهز به تخت و تعدادی نیز به شکل کاملا سنتی چیده مان شده تا میهمانان گرامی خصوصا گردشگران خارجی ، بتواند زمانی را با خاطره ی زیستی ایرانیان به سر برند .

اتاق ها مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده و بیشترشان دارای سرویس بهداشتی و حمام می باشد. با این همه ، معماری ارزشمند و زیبای خانه برای مان مهم بوده و بر آن بوده ایم تا نمونه صحیحی از تغییر کاربری درست شود .هفته ای چند نیز هیزم تنور مطبخ افروخته می شود تا بوی خوش پخت نان ، فضای خانه را عطرآگین کند. دوچرخه های فراهم آمده هم ،و به گردشگران کمک می کند در کوچه پس کوچه های کاه گلی شهرمان رکاب بزنند و در کوله بارشان خاطره ای خوش از شهرمان و دیارمان به سوغات برند

بخش فرهنگی خانه ، شامل موزه و گالری زنده یاد منوچهر شیبانی ، تالار فیلم و نمایش ، کارگاه سفال و کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر و گردشگری می باشد . منوچهر شیبانی از پیشگامان هنرمدرن ایران است . در شعر ،نثر،درام،مقاله،فیلم،و سرانجام در نقاشی هایش دریچه ای به معیار های نوگشوده است . تابلوهای نقاشی رنگ و روغن ، آبرنگ ، طرح های قلم ، وسائل شخصی و کتابخانه ایشان  از سوی همشرش ، سرکار خانم شیبانی(صبحی) به کانون اهدا شده و در اردیبهشت 84 ، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ، به عنوان نخستین موزه غیر دولتی کاشان گشایش یافته است . تالار فیلم و نمایش (اجتماعات) به همراه امکانات جانبی چون اتاق نور و صدا و اتاق گریم در سرداب جنوبی جای گرفته و نمونه ارزشمندی از تغییر کاربری را نشان می دهد ، حضور چند چرخ سفال به همراه بسته های گل رس ، امکان سفال گری را برای میهمانان گرامی فراهم می آورد . کتابخانه نیز در ضلع جنوبی بنا جای گرفته تا آفتاب شرقی را بر دریچه قلب دوستدارانش بتاباند.

مجموعه فرهنگی اقامتی احسان ب داشتن اقامتگاه سنتی ، تالار تشریفات ، موزه و گالری ، کتابخانه ، تالار فیلم ، تئاتر،اجتماعات ، کارگاه سفال و صنایع دستی و سایت دوچرخه ، آماده پذیرایی از میهمانان ایرانی و خارجی بوده و مکان برگزاری جشن های ادارات دولتی ، دانشگاه ها و مراکز آموزشی ، شرکت ها و موسسات می باشد. 

تلفکس : 4446833-0361

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.