خانه شریفیان، کاشان

عمارت شریفیان که قدمت آن به سال 1230 هـ.ق برمی گردد ترکیبی از سه مجموعه فضایی است که دو مجموعه مهم تر و اصلی آن دو طبقه و در جبهه‌های شمالی و جنوبی حیاط قرار دارند.در میان مجموعه واقع در جبهه جنوبی، تالاری با شاه نشینی بزرگ واقع شده که‌ از سمت جنوب متصل و مشرف به یک حوضخانه با شکل هشت و نیم هشت است و از سمت شمال به وسیله ایوانی بزرگ به حیاط متصل می‌شود. طاق قوسی شکل ایوان از خط نهایی نمای این جبهه بیرون زده و به این ترتیب این نما شاخص ‌ترین نمای عمارت شریفیان محسوب می شود. سقف و سطوح جانبی این ایوان با تزیینات کاربندی، یزدی بندی و گچ بری‌های زیبا آراسته شده است. در جبهه باختری حیاط، مجموعه‌ای متشکل از یک تالار با شاه نشین، دو اتاق سه دری در طرفین و دو فضای کفش کن به شکل هشتی قرار دارد و دسترسی به اتاق‌های فوق از داخل هشتی‌ها امکان پذیر است.

موقعیت: محله صدره بنای این خانه از جمله خانه های بزرگی است که علاوه بر اندرونی، حیاط بیرونی نیز دارد. حیاط اندرونی خانه به صورت چهار طرف ساخت و حیاط بیرونی سه طرف ساخت است و در مجموع سه طبقه در این خانه قابل مشاهده است. از فضا های مهم معماری این خانه میتوان از شش سرداب، شاه نشین، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، دو سر پوشیده، و بهار خواب نام برد. از ویژگی های این خانه باید از دو سرپوشیده ضلع شمالی و ضلع جنوبی اندرونی آن، و همین طور جلوخان پیش ورودی خانه یاد کرد. بیشترین تزئینات خانه به صورت یزدی بندی، مقرنس کاری و گچ بری در شاه نشین و ایوان اصلی به چشم می خورد.

۴ نظرات
  1. باران می‌گوید

    منم ازسال۸۶وارد این خانه شدم که اتاق شاهنشینش دفترکارم بودومحقق دانشنامه کاشان بودم البته همکاران خوبی هم داشتم منم از گوشه گوشه این خانه خاطره دارم.یادش بخیر

  2. حميد شريفيان می‌گوید

    با سلام و احترام وتشکر از زحمتی که بابت درج مطالب و تصاویر در این خصوص کشیدین به نوبه خدوم که یکی از اعضاء خانواده بزرگ شریفیان هستم از اینکه توجه و تلاش نمودین تا آثار تاریخی و باستانی این سرزمین رو به همه دوستان معرفی نمایید تشکر می کنم .ما در خانواده تصاویر بسیار زیبا و با کیفیت دیگری هم داریم که در صورت نیاز می توانیم در اختیار قرار بدهیم.
    با احترام

  3. حميد رضا می‌گوید

    من دراین خانه به دنیا آمده ام و بهترین روزهای زندگی خود را در این خانه گذرانده ام و با گوشه گوشه این خانه تاریخی خاطره دارم یادش بخیر

  4. mostafa می‌گوید

    salam va khaste nabashid
    mikhastam bedonam khoneye sharifian ba kodom khonehaye dige kashan ham doras?
    mr30

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.