خانه منوچهری، کاشان

موقعیت: محله پشت عمارت با کمک و راهنمایی برخی از فعالین عرصه میراث فرهنگی مجموعاً هفت باب خانه در محله پشت عمارت در نزدیکی بازار کاشان و در حدواسط محله سرپله و سرسنگ خریداری می شود(توسط خانم صبا منوچهری بانوی ایرانی مقیم سوئیس). کار بازسازی خانه منوچهری با نظارت استاد حلی در نیمه سال 1386 آغاز شده و به شکل اصولی ادامه می یابد و در انتهای سال 1389 به پایان می رسد. بنا در همان ابتدای کار با شماره 19327 به ثبت آثار ملی می رسد. برای دیدن خانه منوچهری باید به خیابان محتشم بروید. خیابان محتشم، کوچه شهید ثابت، کوچه عمارت هفتم، شماره 49. حیاط مرکزی با حوض آب و باغچه های زیبا که اتاقها و سردابهای متعددی در اطراف آن وجود داشت. مسئولین و تیم مرمت خانه و در راس آنها خود خانم منوچهری خانه را تغییر کاربری داده و به شکل یک هتل اقامتی سنتی بازسازی کرده بودند که ماحصل این امر 9 اتاق زیبای با دکوراسیون سنتی و امکانات امروزی شده بود. در سرداب اصلی خانه دو دستگاه زری بافی و مخمل بافی راه اندازی شده تا گردشگران بتوانند از نزدیک با مراحل تهیه منسوجات سنتی کاشان هم آشنا بشوند برای راه اندازی دستگاه زری بافی از استاد عنایتی که در زمینه هنر زری بافی جزو اساتید مسلم ایران بوده و برای هنر مخمل بافی هم از استادخلیل یاالله که در زمره آخرین مخملبافان کاشان و ایران هستند استفاده شده است. خانه منوچهری در زمره معدود خانه هایی است که دارای آب انبار بوده.

ورودی خانه به شکل یک راهروی سنگفرش با دیوارهای کاهگلی ست که به یک در چوبی زیبا ختم می شود. کنار در یک آیفون تصویری! به چشم می خورد و وقتی بالای سرم را نگاه کردم نقابی با طرح اسلیمی خوش تراش بر روی لامپ نصب شده بود که این دو نویدبخش بنایی با تلفیق هنر دیروز و فناوری امروز بودند. داخل که شدیم مسئول پذیرش خانه به گرمی از ما استقبال کردند و آقای شاهی هم بعنوان مدیر هنری بنا ساعتی بعد به ما ملحق شدند. مثل اکثر خانه های کاشان سبک معماری این خانه هم گودال باغچه و حیاط مرکز بود. یک حیاط با حوض آب و باغچه های زیبا که اتاقها و سردابهای متعددی در اطراف آن وجود داشت. مسئولین و تیم مرمت خانه و در راس آنها خود خانم منوچهری خانه را تغییر کاربری داده و به شکل یک هتل اقامتی سنتی بازسازی کرده بودند که ماحصل این امر 9 اتاق زیبای با دکوراسیون سنتی و امکانات امروزی شده بود. اما این تمام آن چیزی نیست که در خانه منوچهری وجود دارد. مدیران خانه به فکر سایر نیازهای گردشگرانی که این بنا را برای اقامت انتخاب کنند هم بوده اند. امکان استفاده از غذاهای بومی در رستوران بنا فراهم شده که البته گویا قرار است بزودی امکان استفاده همگانی هم میسر شود. لذت نوشیدن شربت زعفران آنهم در یک جام شیشه ای ظریف تجربه خوشایندی برای من بود. شربت همانقدر برایم شیرین بود که لذت مشاهده عملی شدن یکی از ایده های چندین ساله ام یعنی مکانی برای استفاده از نوشیدنی و شربتهای سنتی آنهم در هوای گرم کاشان.
خانه منوچهری کاشاندر سرداب اصلی خانه دو دستگاه زری بافی و مخمل بافی راه اندازی شده تا گردشگران بتوانند از نزدیک با مراحل تهیه منسوجات سنتی کاشان هم آشنا بشوند برای راه اندازی دستگاه زری بافی از استاد عنایتی که در زمینه هنر زری بافی جزو اساتید مسلم ایران بوده و برای هنر مخمل بافی هم از استاد یاالله که در زمره آخرین مخملبافان کاشان و ایران هستند استفاده شده است.
خانه دیدنی های دیگری هم دارد؛ یک کلکسیون از مجسمه هایی با عنوان باغ ایرانی که در گالری خانه وجود دارد، یک فروشگاه با اجناسی جالب توجه ( از کتابها و کارت پستالهای هنری تا پارچه مخمل متری 150 هزار تومان!) که هر کس می تواند یک یادگاری برای خودش تهیه کند تا خاطره اقامت در خانه منوچهری یادش نرود و یک کتابخانه که قرار است به نوعی مرکز اسناد تبدیل شود.
اما شاید جذاب ترین بخش خانه که هر کسی را غافلگیر می کند آب انبار آن باشد. خانه منوچهری در زمره معدود خانه هایی است که دارای آب انبار بوده. بازدیدکنندگان وقتی به این قسمت می رسند در کمال تعجب می بینند که از شیر آب انبار آب قابل خوردن جاری می شود! یک دستگاه تصفیه آب به شیر برنجی آب انبار متصل شده تا بشود یاد ایام قدیم را زنده کرد و نوشیدن آب از آب انبار را حس نمود. دومین تغییر کاربری آب انبار در مخزن اتفاق افتاده؛ در کمال ناباوری این مخزن به یک سینمای کوچک تبدیل شده تا برای میهمانان خانه فیلم های ارزشمند تاریخ سینمای ایران و فیلم های مستند هنری پخش شود. الحق این یکی تحسین هر کسی را بر می انگیزد.
خانه منوچهری کاشاندسترسی به اینترنت بی سیم در تمامی اتاقها و بهره مندی از یک سیستم صوتی پیشرفته از جمله امکانات قابل توجه این هتل سنتی است. در گوشه گوشه خانه ظروف مسی و خمره های سفالین و نیز ظروف شیشه ای زیبا قرار داده شده تا گردشگران با بخشی از هنرهای شهر کاشان هم آشنا بشوند. شاید از این حیث خانه منوچهری بیشتر شبیه به یک مرکز فرهنگی باشد. جایی که علاوه بر اقامت در آن می توان سفری به تاریخ و فرهنگ مردمان گذشته شهر کاشان داشت. صاحبان خانه علاوه بر هتل سنتی برنامه های دیگری هم در سر دارند؛ کتابخانه، مرکز هنرهای ایرانی و کارگاه های مخمل و ابریشم بافی، موزه پارچه های نفیس ایرانی و اقامتگاه پژوهشگران و دانشجویان از جمله این برنامه هاست. البته هدف بزرگتری هم وجود دارد: باززنده سازی و احیای محله سرپله به عنوان یک سایت توریستی. محله ای که خانه های ارزشمند دیگری هم در آن وجود دارد که چشم انتظار علاقمندانی است که با خرید و مرمت آنها قدمی در راه نجات بخشهایی از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بردارند.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از خانه منوچهری داشته باشید بهتر است سری به "وب سایت اینترنتی اش" بزنید

منابع مورد استفاده:

کتاب آشنایی با آثار باستانی کاشان

وب سایت کی آشیان

وب سایت کاشانیکا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.