خانه نقلی، کاشان

محلهْ مسجد آقابزرگ خانه تاریخی نقلی 180 سال قدمت دارد. این‌که نامش نقلی است به خاطر این است که نام فامیلی صاحب قبلی خانه، نقلی است. اما از طرفی این خانه یک دهم خانه‌های تاریخی کاشان (بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها و…) وسعت دارد و از این منظر هم یک خانه نقلی به شمار می‌رود. این خانه از آثار تاریخی دوران قاجار است . خانه تاریخی نقلی تمام عناصر یک خانه تاریخی، نظیر آن‌چه در خانه‌های عباسیان و طباطبایی‌ها و احسان و … مشاهده می‌شود را در دل خود جای داده است ، بادگیر و سرداب و ایوان و حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق‌های سه‌دری و دو دری و یک دری را مشاهده می‌کنید.

خانه تاریخی "نقلی" کوچکترین خانه تاریخی کاشان است که در مرکز بافت تاریخی شهر کاشان و در نزدیکی بقیه خانه‌های تاریخی و مسجد آقابزرگ قرار گرفته است .این خانه تاریخی  180 سال قدمت دارد. این‌که نامش "نقلی" است به خاطر این است که نام فامیلی صاحب قبلی خانه، "نقلی" بوده ولی این خانه واقعا «نقلی» است . خانه نقلی یک دهم خانه‌های تاریخی (بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها و…) کاشان وسعت دارد و از این منظر هم یک خانه نقلی به شمار می‌رود.خانه از آثار تاریخی دوران قاجار است و با شماره ثبت 10255 در فهرست آثار تاریخی کاشان به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی نقلی تمام عناصر یک خانه ایرانی، نظیر آن‌چه در خانه‌های عباسیان و طباطبایی‌ها و احسان و … مشاهده می‌شود را در دل خود جای داده است.» حوض و بادگیر و سرداب و ایوان و حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق‌های سه‌دری و دو دری و یک دری همه عناصری است که این خانه را زیبا و دلنشین کرده است.

خانه نقلی  با فضای سنتی تزیین شده و دارای 6 اتاق است که می‌تواند تا حدود 30 نفر را در خود جای دهد. صاحب خانه  با غذاهای سنتی همچون کال جوش، خورش کدوی ترش، کشک بامجان، قیمه ریزه بادمجان، گوشت لوبیا،اشکنه، آش جو، آش رشته، و… و نوشیدنی‌های خوش طعم بومی ازجمله، گل‌گاوزبان، نعنا، بابونه و دارچین و شربت‌های بید مشک و کاسنی و گلاب از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت خانه نقلی به نشانی www.noghlihouse.com  مراجعه فرمایید.

۴ نظرات
  1. پولینا از مشهد می‌گوید

    خیلی خوشم اومد خرداد حتما میرم اونجا۱۰ شب بمونم

  2. Houra می‌گوید

    آیا نمونه این خانه در شهرهای دیگه هم وجود دارد؟

  3. علیرضا می‌گوید

    باعرض سلام واحترام.فکرمیکنم بدنبوداگرازصاحب اصلی وسازنده آن خانه مرحوم حاج علی اکبریزدانی کاشانی هم نامی برده میشدچون اوبودکه تاپایان عمرش ازاین ملک محافظت کردونگذاشت تخریب شود

  4. محبوبه کوچکی می‌گوید

    با سلام به اهالی گرم و با صفای خونه نقلی ، قربون اونهمه صفا و صمیمت شما که آدم احساس می کنه تو خونه ی خودشه و غریبه نیست آرزو می کنم که همیشه سلامت ، موفق و سربلند باشید .
    من طی اقامت چند روزه در ایام نوروز واقعا بهم خوش گذشت . با آنهمه غذاهای سنتی خوشمزه دست پخت خانم بزرگ محترم که همیشه سلامت و تندرست باشند . برایتان بهترین آرزوها را دارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.