خفاش نعل اسبی بزرگ

نام علمی : Rhinolophus ferrumequinum

نام انگلیسی: Greater Horseshoe Bat    

نام فارسی: خفاش نعل اسبی بزرگ

 

 

پراکندگی

مشخصات: این خفاش بزرگترین خفاش نعل‌اسبی ایران است. گوش‌ها بزرگ، نوک‌دار و فاقد گوشکند. برگه بینی از جلو شبیه ویولن اسن و برجستگی قسمت بالای زین از پهلو کوتاه و گرد به نظر می‌رسد. رنگ موهای پشت قهوه‌ای روشن متمایل به خاکستری به رنگ موهای شکم قدری روشن‌تر است.

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 53 تا 69 میلی‌متر، دم 28 تا 43 میلی‌متر، ساعد 51 تا 61 میلی‌متر، وزن 17 تا 34 گرم.

 

زیستگاه: غارها، ساختمان‌های تاریک و قنات‌های مجاور درخت‌زارها و بوته‌زارها.

 

پراکندگی: این خفاش از اکثر مناطق کشور به جز سیستان و بلوچستان و خوزستان گزارش شده است.

پراکنش جهانی: بخش وسیعی از اروپا، آسیا و آفریقا.

 

عادات: اوایل شب در ارتفاع پایین (20 سانتی‌متر تا 6 متر) شروع به پرواز می‌کند. پرواز، شبیه پروانه و بدون صدا انجام می‌گیرد. معمولاً به صورت کلنی زندگی می‌کنند. در فصل زمستان به طور دسته‌جمعی با رعایت فاصله‌ای که مزاحم هم نباشند، بال‌ها را دور هم می‌پیچانند و به حالت آویزان به خواب زمستانی فرو می‌روند. گاهی اوقات در روزهای گرم زمستان از خواب بیدار می‌شوند و برای تغذیه به بیرون غار می‌آیند.

 

غذا: از حشرات کوچک و بزرگ ماننند پروانه و سوسک تغذیه می‌کنند. حشرات کوچک را در هوا به وسیله بال می‌گیرند و گاهی نیز حشرات را از روی دیوار با دهان برمی‌دارند.

 

تولید مثل: در خفاش‌هائی که خواب زمستانی دارند، جفت‌گیری در پاییز شروع می‌شود و پس از وقفه‌ای که به علت خواب زمستانی به وجود می‌آید تا اوایل بهار ادامه دارد. رهاسازی تخمک در اوایل بهار صورت می‌گیرد و بلافاصله آبستنی شروع می‌شود. پس از 75 روز یک بچه می‌زاید. نوزاد در موقع تولد کور است و به مدت سه تا هفت روز به مادر می‌چسبد. چشم‌ها پس از هفت روز باز می‌شود. در یک ماهگی قادر به پرواز است. نرها در دو سالگی و ماده‌ها در سه سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این خفاش حدود 20 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.