درجه حرارت بدن و زمستان خوابی دوزیستان

تمام دوزیستان مانند ماهی ها و خزندگان خونسردند ، یعنی دمای بدن ان ها متغیر است و بستگی به درجه حرارت محیط دارد و همین دلیل دوزیستان می توانند افزایش گرما و سرما را تحمل کنند.
 
 اما بشدت تحت تاثیر آنها قرار می گیرند . باکاهش درجه حرارت سرعت فرایندهای تنفس وگردش خون تدریجا" کم می شود و جانور بتدریج سست تر می گردد تااینکه به خواب می رود. با افزایش درجه حرارت از 20 تا 30 درجه سانتیگراد که در گونه های مختلف فرق می کند ، این جانوران دوباره فعال می شوند .
 
 گونه های دوزیستان بدون دم می توانند سرمای زیادی را تحمل نمایند حتی دمای صفر درجه در آب یک برکه ، به شرط آنکه گل موجود در کف برکه موجب مرگ نشود ،برای آنها قابل تحمل می باشد . در چنین شرایطی گردش خون و تمام فرایندهای حیاتی ممکن است متوقف شوند ، اما اگ دمای خون و پروتوپلاسم قلب خیلی زیاد در زیر نقطه صفر ( یخ زدن ) سقوط ننماید ، قسمتهای یخ زده آسیبی نخواهند دید . از آن رو که خواب زمستانی در نمونه های مختلف در درجه حرارتهای متغییری زیر 10 درجه سانتیگرادالقاء می شود ، می توان حدس زد که چرا دوزیستان در منهی الیه مناطق شمالی یافت نمی شوند .


 
 در پائیز ، هنگامی که قورباغه ها یا وزغها این کندی و غیرفعال بودن اعمال بدن را احساس می کنند ، به سوراخهای زیر زمینی داخل خاک یا جاهای دیگر می خزند . عمق سوراخهای زیر زمینی بسته به اینکه مکان انتخاب شده در عمق برکه ، زیر کنده درخت یا سنگها و یا در زمین روباز باغها و مزارع باشد و نیز بسته به گونه و سن جانور و در مراحل بعد بر حسب اندازه و قدرت جانور ممکن است کم یا زیاد باشد .
 
 همان طور که ذکر شد زمستان خوابی یاخواب با تداوم سرما القا ء شده و تا افزایش دما ادامه می یابد .اگر به هر دلیلی شرایط آب و هوای نقطه انتخاب شده تغییر نموده یا به طور تصادفی دوزیست به عمق مناسب ، غار یا موقعیت سرد دیگری هدایت شود که در آنجا درجه حرارت بالاو مناسبی هرگز ایجاد نگردد ، ممکن است زمستان خوابی به مدت چندین سال ادامه یابد ، تا اینکه در اثر خواب ، موجود از فرسودگی نیروهای حیاتی خود تلف شود ، بر این اساس قورباغه هایی که یخ زده اند همیشه در حالت خواب یافت می شوند .


 
 دوزیستان بدون دم درجات حرارت پائین را بهتر از درجات حرارت بالا تحمل می کنند .
 
 تصور میشود که دوزیستان بدون دم در آب 40 درجه سانتیگراد می میرند . بدین ترتیب تعداد زیادی از لاروها و قورباغه های آبی اغلب در برکه های کم عمق مناطق گرم تلف می شوند .
 
 قورباغه ها و وزغهای خشکی در مواجهه با گرمای هوا در زیر سنگها و در نواحی سایه دار پنهان شده و یک دوره تابستان خوابی را می گذرانند تا زمانی که درجه حرارت محیط پائین بیاید و فعالیتهای عادی خود رااز سر گیرند . قورباغه های درختی نسبت به وزغها و قورباغه های آبی میتوانند درجه حرارتهای بالاتری را تحمل نمایند با اینکه وزغها و قورباغه های آبی پوست خشکی دارند . گفته میشود که قورباغه های درختی می توانند در برابر خورشید و دمای 60 درجه سانیتگراد (120درجه فارنهایت ) قرار بگیرند . این حالت احتمالا" به علت کاهش دما در نتیجه تبخیر رطوبتی است که بوسیله پوست آنها صورت میگیرد .

1 نظر
  1. omid می‌گوید

    با سپاس و احترام نظر به اینکه مطالب کامل و کوتاه مفید.اما تمام نیاز اولیه هر جستجوگر را بپایان میرساند. بهترین سایت جامع بوده وخرسند از اینکه سایت شما را پیدا ودیدم.
    نوروز تان همواره پیروز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.