دره آکواریوم (کاسه رود)، داراب

 

نام فارسی:  دره آکواریوم (کاسه رود)، داراب

نام انگلیسی: Aquarium canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

دره آکواریوم در موقعیت جغرافیایی N2824 E5513 در استان فارس واقع است. کاسه رود در دره ای به نام  دره آکواریوم جریان دارد که در مسیر این دره آبشارهای متعدد و حوضچه های آب فراوانی ایجاد کرده است. ورودی این دره درست در زیر پل معروف فورگ در مسیر داراب به حاجی آباد قرار دارد. این دره در ۹ کیلومتری شمال روستای فورگ واقع است. دره آکواریوم در ارتفاع ۱۳۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

 

برای طی کردن طول دره آکواریوم باید از ۱۰ صخره به صورت دست به سنگ و ۵ آبشار لغزنده و همچنین خلاف جهت خروشان آب در حوضچه ها شنا کرد. با یک ساعت پیاده روی درکف دره به نیزار بزرگی می رسید که ارتفاع این نی ها به ۳ متر و بیشتر هم می رسد. پشت این نی زارهای درهم پیچیده چشمه ای زیبا و پر آب بود که به چشمه پنجعلی مشهور است واز جاذبه های کاسه رود است. در ادامه مسیر دره تنگ می شود و نیاز به مهارتهای فنی کوهنوردی است. در انتهای دره کاسه بزرگی قرار دارد که آب زلالی در آن جمع شده است. لازم به ذکر است آب این حوضچه از بالا نمی آید و تمامی آب حوضچه از چشمه های زیر زمینی تامین میشود.

 

کاسه رود در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی داراب، در دل کوههای سر به فلک کشیده و چشمه های جاری قرار دارد که با گذشتن از بستر چهار کیلومتری مسیرش به زیباترین پل هوایی کشور می رسد و مجموعه ای کم نظیر پدیدار می گردد. پلی که دارای چهار دهانه ۳۵ متری و ارتفاع ۸۴ متر به صورت قوسی بین دو تونل به طول های ۳۵۸ متر و ۲۷۸ متر قرار دارد و جنس آن از بتون بوده و روی آن از پلاستیک فشرده هم استفاده شده است. کاسه رود غنی و پر آب با چشمه های بالا دست نیز ترکیب می گردد و بخشی از اراضی دشت حاصل خیز فورگ را سیراب می کند که به این دو چشمه نریون و ماریون یا چسته و بلیون نیز می گویند.

 

 

۲ نظرات
  1. داریوش می‌گوید

    ایا به طناب هم نیاز است

  2. مهدی مددی می‌گوید

    بادرود
    عکس از پل هوایی مزبور لطفن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.